Subscribe to syöte Verkkouutiset
verkkouutiset.fi uutisotsikot
Syötteen kokonainen osoite. 2 tuntia 35 min sitten

Panimojuomien kotimaanmyynti laski – "Olutvero laskettava Viron tasolle"

3 tuntia 7 min sitten

Panimojuomien kotimaanmyynti laski alkuvuonna 1,2 prosenttia. Panimoliitto vaatii olutveron alentamista.

Kuluvan vuoden tammi-kesäkuussa oluen, siiderin ja long drink -juomien kotimaanmyynti oli 219,0 miljoonaa litraa. Juomien myynti laski 2,6 miljoonaa litraa eli 1,2 prosenttia edelliseen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset myivät olutta kesäkuun loppuun mennessä yhteensä 186,7 miljoonaa litraa. Myynti laski 1,7 prosenttia.

Siideriä myytiin 14,4 miljoonaa litraa ja kasvua oli 0,8 prosenttia. Long drink -juomia myytiin 17,8 miljoonaa litraa. Myynti kasvoi 3,6 prosenttia.

Veronkorotukset eivät kasvata verotuottoa

Alkoholiveroa on korotettu Suomessa 2010-luvulla kaksi kertaa. Korotuksien tarkoituksena on ollut valtion verotulojen lisääminen. Veronkorotukset eivät kuitenkaan ole kasvattaneet alkoholiverosta saatavia tuottoja.

Viimeisimmän veronkorotuksen jälkeen vuonna 2014 valtio sai alkoholiverotuottoja vielä 1,394 miljardia euroa, mutta seuraavana vuonna tulot tippuivat 1,356 miljardiin euroon.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton mukaan alkoholijuomien matkustajatuonti on syönyt alkoholiveron tuotot. Ala on arvioinut, että matkustajatuonnin vuoksi valtiolta jää saamatta vuosittain noin 300 miljoonaa euroa pelkästään alkoholiverotuottoja.

Viro korotti olutveroaan heinäkuussa, mutta vero on alle puolet Suomen verotasosta. Suomen olutvero on edelleen EU:n korkein. Suomen olutvero 4,7-tilavuusprosenttisella oluella on 1,51 euroa litraa kohti ja Viron olutvero on vastaavasti 0,73 euroa litraa kohti.

Virolle jää lisäksi etua matalamman arvonlisäveron, panttiarvon ja pienempien työvoimakustannusten takia. Viron naapurissa Latviassa olutvero on vain yksi seitsemäsosa Suomen tasosta. Litraa kohti vero on vain 0,21 euroa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussan mukaan panimojuomien osalta verokorotukset ovat kiihdyttäneet matkustajatuontia.

Olutta, siideriä ja long drink -juomia tuotiin Suomeen matkustajatuontina Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen viimeisimmän matkustajatuontitutkimuksen mukaan yhteensä 57,7 miljoonaa litraa. Toukokuun 2016 ja huhtikuun 2017 välisenä aikana panimojuomien tuonti kasvoi yli 11 prosentilla edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Suurin osa juomista tuodaan Virosta ja laivoilta.

Kokoomusnuoret: Pakkoliittämiset ylioppilaskuntiin törkeää yhdistymisvapauden rikkomista

3 tuntia 49 min sitten

Kokoomusnuoret vaatii "törkeästä yhdistymisvapauden rikkomisesta ja piilolukukausimaksusta luopumista".

Nykyinen laki pakottaa jokaisen yliopistossa opiskelevan liittymään ylioppilaskunnan jäseneksi voidakseen opiskella yliopistossa. Jäsenyys vaatii korkean jäsenmaksun maksamista. Ammattikorkeakouluissa vastaavaa velvoitetta ei ole.

– Ylioppilaskuntien pakkojäsenyys on räikeässä ristiriidassa perustuslain kanssa, joka takaa jokaiselle kansalaiselle yhdistymisvapauden eli vapauden kuulua tai olla kuulumatta yhdistykseen, sanoo Kokoomusnuorten puheenjohtaja Daniel Sazonov.

Hän toteaa, että pakkojäsenyyttä perustellaan usein vetoamalla opiskelijaterveydenhuollon järjestämiseen, mutta todellisuudessa suuri osa jäsenmaksuvaroista käytetään aivan muihin asioihin kuin opiskelijaterveydenhuoltoon.

– Opiskelijaterveydenhuollon maksun kerääminen voitaisiin myös järjestää erillisenä jäsenyydestä, Sazonov huomauttaa.

Esimerkiksi Vaasan yliopiston perustutkinto-opiskelijat maksavat tänä vuonna 142 euron suuruisen jäsenmaksun ylioppilaskunnalleen. Opiskelijaterveydenhuoltoa järjestävälle YTHS:lle tästä summasta kohdistuu vain 54 euroa.

– Huomattavan suuri osa jäsenmaksuista kohdistuu siis muuhun kuin sellaisten toimintojen järjestämiseen, jotka ovat yliopistolaissa asetettu pakkojäsenyyden perusteeksi. Monissa ylioppilaskunnissa budjetit ovat paisuneet ylisuuriksi, kun työntekijät keksivät itselleen uusia tehtäviä karsimatta mitään vanhoista, Sazonov sivaltaa.

Hänen mukaansa ylioppilaskunnilla voisi jatkossakin olla oikeus kerätä terveydenhoitomaksua YTHS:n ylläpitämiseksi. Ylioppilaskunnan pakkojäsenyyttä se ei kuitenkaan edellytä.

Yle: Turun puukottaja kyseli, miten liittyä ISIS-terroristijärjestöön

5 tuntia 32 min sitten

Ylen mukaan Turun veitsi-iskuista epäilty oli uhkaava ja hänestä varoitettiin vastaanottokeskuksen johtoa useammin kuin kerran.

Yle on tavannut ja haastatellut useita henkilöitä, jotka ovat antaneet tietoja Turun perjantaisen iskun tekijän Abderrahman Mechkahin taustasta. Heidän kertomuksensa ovat yhdenmukaisia.

Ylen saamien tietojen mukaan mies oli ilmoittanut Suomeen tullessaan iäkseen 17 vuotta ja viettänyt ensin puolisen vuotta alaikäisten yksikössä. Kun hän tuli ilmoituksensa mukaan täysi-ikäiseksi marraskuun lopussa 2016, hänet siirrettiin aikuisten yksikköön.

Ylen lähteiden mukaan miehen oikea nimi ei ole Abderrahman Mechkah. Hän kehuskeli antaneensa suomalaisviranomaisille väärän nimen ja iän. Hänen oikeaa nimeään tai ikäänsä ei tiedetä. Ylen lähteet arvioivat, että Mechkah on todellisuudessa yli 20-vuotias.

Saksalaismedian mukaan Mechkah on käyttänyt Saksassa useita valehenkilöllisyyksiä. Turun vastaanottokeskuksessa Mechkah kertoi, että hän oli kiertänyt ennen Suomeen tuloaan Euroopassa ja muun muassa myynyt kokaiinia Italiassa.

Vastaanottokeskuksessa huomattiin, että Mechkah oli jyrkkä ja radikaali henkilö. Yhdelle lähteelle Mechkah kertoi tappaneensa henkilön asuessaan Marokossa. Hänellä oli tapana heitellä kiivastuessaan tappouhkauksia myös Suomessa.

Hän kutsui suomalaisia joskus nimityksellä "kuffar" eli vääräuskoinen ja kyseli neuvoja, miten Isisiin voi liittyä.

Mechkah vietti aikaa ainakin viiden muun marokkolaisen kanssa. Seurueeseen kuului samoja henkilöitä, joita poliisi epäilee osallisuudesta Turun iskuun. Ryhmä muun muassa poltti yhdessä kannabista.

Osa Ylen lähteistä kertoo varoittaneensa Pansion vastaanottokeskuksen johtoa Mechkahista, ensimmäisen kerran tammikuussa 2017. Vihjeet koskivat Mechkahin kiinnostusta Isisiin, uhkaavaa käytöstä ja huumeiden käyttöä.

Turun vastaanottokeskuksen apulaisjohtaja Heimo Nurmi kertoo Ylelle, että vihje oli poikkeuksellinen.

– Tällainen viesti ei ole arkipäivää ja veimme sen eteenpäin poliisille. En usko, että tilanteessa on ollut vähättelyä tai väärinymmärrystä. Kun huoli on herännyt, se on otettu vakavasti, Nurmi sanoo.

Kun miehen tunteneet henkilöt ymmärsivät, että Turun puukkoiskun tekijä oli juuri Mechkah, he järkyttyivät perin juurin. He ovat pettyneitä viranomaisiin, ettei heidän Isis-varoituksistaan seurannut käytännössä mitään.

Mielekäs elämä ja tavoitteet pitävät iäkkään kunnossa

5 tuntia 56 min sitten

Elämäänsä mielekkäänä pitävät ja positiivisesti tulevaisuuteen suhtautuvat iäkkäät näyttäisivät pysyvän fyysisesti muita paremmassa kunnossa.

Yhdysvaltalaistutkimuksen havainto vahvistaa näyttöä psyykkisten seikkojen merkityksestä iäkkäiden terveydessä.

Havainnot perustuvat lähes 6 000 yhdysvaltalaisen 60–70-vuotiaan terveystietoihin. Osallistujien kävelynopeus ja käden puristusvoima mitattiin tutkimuksen alussa sekä uudelleen nelivuotisen seurannan päättyessä. Käden puristusvoima on tutkimusten perusteella hyvä keino arvioida kehon vanhenemista ja heikkenemistä.

Kun tiedot toimintakyvystä yhdistettiin osallistujien arvioihin heidän elämänsä mielekkyydestä, tutkijat havaitsivat toimintakyvyn säilyneen hyvänä sitä todennäköisemmin mitä mielekkäämpänä osallistuja elämäänsä ja tulevaisuuttaan piti.

Elämän mielekkyyttä arvioitiin kysymyksillä, joilla kartoitettiin muun muassa elämänasennetta ja tavoitteita. Mielekästä elämää elävillä oli elämässä selvä suunta ja tavoitteet ja he kokivat nykyhetken lisäksi myös menneisyytensä mielekkääksi ja merkitykselliseksi.

Tulokset ovat osoitus psyykkisen hyvinvoinnin ja elämänasenteen merkityksestä iäkkäiden terveydessä. Ne viittaavat myös siihen, että panostamalla tähän osa-alueeseen monet voisivat pysyä paremmassa fyysisessä kunnossa pitempään.

Havainnot julkaistiin JAMA Psychiatry -lehdessä ja niistä kertoi Uutispalvelu Duodecim.

USU: Alkoholilain uudistus lähiviikkoina eduskuntaan

6 tuntia 4 min sitten

Pitkään odotettu alkoholilain kokonaisuudistus on Uutissuomalaisen mukaan tulossa lähiviikkoina eduskuntaan.

Hallitus pohtii myös alkoholiverotuksen muuttamista.

– Tällä tietoa alkoholilain kokonaisuudistus on valtioneuvostossa syyskuun alkupuolella eli lähiviikkoina, kertoo perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko (kesk.) Uutissuomalaiselle.

Lakiuudistuksen sisällöstä vastaava Saarikko kytkisi uudistukseen myös veroratkaisut. Hallituspuolueiden kansanedustajat ja ryhmäjohtajat ovat väläyttäneet ratkaisua, jossa alkoholiverotusta korotettaisiin maltillisesti ja siitä saaduilla tuloilla alennettaisiin ravintolassa myytävän alkoholin arvonlisäveroa.

Saarikko suhtautuu ajatukseen avoimesti ja pitää hyvänä, että lakiuudistuksen yhteydessä keskusteltaisiin myös veroista.

Saarikon mukaan hallituksen kannattaa harkita alkoholiverotuksen nostamista, koska Virokin on nostanut sitä, ja hinnalla on vaikutusta kulutukseen. Veroratkaisut ovat kuitenkin vaikeita, jotta viinaralli ei riistäydy käsistä.

Valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok.) mukaan alkoholiveron nosto ja ravintolaviinan arvonlisävero ovat budjettiriihen työlistalla.

– En linjaa yksittäisiä asioita, mutta sen verran totean, että alkoholiverotus on asia, jota voidaan tarkastella tässä yhteydessä, kun selvitetään verotuksen kokonaisratkaisua ja arvioidaan alkoholilainsäädännön muutoksia. Kyllä se pöydällä on, hän sanoo Uutissuomalaiselle.

Puhelinluettelo-yhtiö soitti tarkistaakseen tietoja, perässä tuli 110 euron lasku

22.8.2017 - 21:53

Yrittäjä varoittaa sähköisen puhelinluettelon ylläpitäjänä soittavista niin sanotuista myyntimiehistä.

Uusmaalainen yrittäjä kertoo Facebookissa saaneensa soiton, jossa soittaja sanoi edustavansa Uudenmaan puhelinluettelot -yhtiötä.

Soittaja oli tarkistanut yrityksen yhteystietoja: onko yrityksenne se ja se, onko osoite vielä sama, entä onko puhelinnumero sama? Puhelun vastaanottajan todettua "kyllä" oli soittaja ilmoittanut palvelun maksavan näin ja näin paljon.

Puhelun vastaanottaja kertoo ilmoittaneensa selvästi, ettei halua mitään tällaista palvelua. Puhelu lopetettiin.

Muutaman päivän kuluttua tuli lasku, jonka suuruus oli 109,74 euroa. Laskussa oli myyjänä naisen nimi, vaikka soittaja oli mies.

Puhelun vastaanottaja kertoo lähettäneensä välittömästi sähköpostia yhtiöön ja todenneensa, ettei palvelua ole tilattu. Vastaukset ovat olleet enemmän tai vähemmän tylyjä ja niissä on todettu tilaus tehdyn, eikä sitä suostuta purkamaan.

Puhelun vastaanottaja ilmoitti myös haluavansa kuunnella nauhoitteen. Sitä varten häntä kehotettiin soittamaan maksulliseen numeroon. Soittajatahon mukaan nauhalla ei käy ilmi, ettei palvelua haluta.

Poliisi on saamassa tapauksesta rikosilmoituksen. Puhelun vastaanottajan mukaan netistä löytyy useita vastaavia "sähköisen puhelinluettelon" tapauksia eri yhtiöiden nimillä. Hän kehottaa vastaavan puhelun saajia lyömään heti luurin korvaan.

SYL: Neliövuokrakatto heikentäisi entisestään vaikeaa asuntotilannetta

22.8.2017 - 21:40

Ensi viikolla järjestettävässä budjettiriihessä käsitellään ympäristöministeriön esitys yleisen asumistuen neliövuokrakatosta. Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL:n mukaan esitys on huono.

Asiantuntijat Kansaneläkelaitoksesta ekonomisteihin eivät ole kiitelleet tämän vuonna 2015 kuopatun sääntelyn palauttamista asumistuen myöntöehtoihin, SYL toteaa ja pitää esitystä neliövuokrakaton palauttamisesta huonona, erilaisia asumisratkaisuja keskenään arvottavana ja asumistuen myöntämistä monimutkaistavana esityksenä.

Erityisen huolissaan SYL on neliövuokrakaton vaikutuksista opiskelijoihin, sillä suurin osa asumistuen saajista, joiden tukea katto leikkaa, pystyy korvaamaan asumistukimenetyksensä toimeentulotuella. Opiskelijat eivät saa nostaa toimeentulotukea, vaan he ovat velvoitettuja nostamaan opintolainaa.

SYL:n mukaan neliövuokrakatto ei tule laskemaan pienten asuntojen vuokratasoa keskustoissa sellaiselle tasolle, että se olisi pienituloisten ulottuvissa.

Opiskelijajärjestö huomauttaa, että jo nykyisin asumistuen enimmäismäärä on jäänyt jälkeen suurten kaupunkien keskivuokrista ja vastaa lähinnä toimeentulotuessa hyväksyttyjä kohtuullisia asumismenoja.

– Ymmärrämme ympäristöministeriön tavoitteen asumistukimenojen kasvun taittamisesta, mutta emme usko neliövuokrakaton olevan oikea lääke tähän vaivaan, SYL:n puheenjohtaja Riina Lumme toteaa.

Valtiovarainministeriön budjettiesityksen mukaan katon asettamisesta saatavat säästöt ovat minimaaliset, mutta vaikutukset pienituloisten ihmisten mahdollisuuksiin asua kaupunkien keskustoissa ovat suuret.

– Emme halua uskoa, että hallituksen tavoitteena on leikata opiskelijoiden lompakosta enää massiivisia opintotukileikkauksia enempää, mutta näin näyttäisi olevan käymässä, Lumme sanoo.

Autoliiton mukaan Suomi tyri pahasti päästövähennysten edunvalvonnassa

22.8.2017 - 21:33

Suomi hyväksyi vuosi sitten lähes kritiikittä EU:n sille asettamat hurjat päästövähennystavoitteet, arvostelee Autoliitto.

Autoliiton mukaan nyt keinojen selvittäminen on osoittautunut vaikeaksi, kun tavoitteiden haastavuus ja kalleus on alkanut selvitä.

Parlamentaarisen liikenneverkon rahoitusta arvioivan työryhmän työ liikenteen päästövähennyskeinojen löytämiseksi on osoittautunut odotetun haastavaksi. Ongelman juuret ovat EU:n Suomelle vuonna 2016 asettamissa päästövähennystavoitteissa, jotka yllättivät virkamiehet ja hallituksen.

Euroopan komissio asetti tavoitteet siitä, kuinka paljon kunkin EU-maan tulisi vähentää päästökaupan ulkopuolisia kasvihuonepäästöjään vuoteen 2030 mennessä. Päästöjen vähennystarve vaihteli 0-40 prosentin välillä.

– Siinä, missä Suomelle asetettiin 39 prosentin vähennystavoite, esimerkiksi Puolan ja Kroatian vähennystarpeeksi komissio asetti seitsemän prosenttia, Autoliitto vertaa.

Suomessa suurin päästökaupan ulkopuolisten päästöjen aiheuttaja on liikenne (39 %).

– Vaikuttaa siltä, että Suomen kansalaisten puolesta päästövähennyksiä valmistelleet viranomaiset ja poliitikot eivät ole olleet asioista riittävästi perillä ja he hyväksyivät EU:n antamat tavoitteet liian helposti. Nyt tämä maksaa kansantaloudelle kohtuuttoman paljon ja tuntuu jokaisen elämässä ja kukkarossa. Suomalaisten edunvalvonta petti pahan kerran, kuten kävi aikaisemmin meriliikenteen rikkidirektiiviin kohdalla, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.

Niemisen mukaan Suomen kansalliset erityispiirteet eli ohuet liikennevirrat, harvaan asuttu pitkien etäisyyksien maa, ankarat sääolosuhteet ja lähtötilanteena vanha autokanta jäivät huomiotta.

– Perinteiset suuret autoteollisuusmaat jyräsivät päästöpolitiikassa Suomen mennen tullen, vaikka juuri meidän olosuhteissa koko EU:n aluetta ajatellen oman henkilöauton käyttö on kaikkein perustelluinta. Meillä myös korvaavan liikenteen sekä uusien käyttövoimien käyttöönotto on kalleinta ja hankalinta, Nieminen sanoo.

Hänen mielestään prosessissa hulluinta on se, että ensin otetaan vastaan tavoite ja vasta sitten mietitään, onko se teknisesti saavutettavissa ja kuinka paljon sen saavuttaminen kansalaisille sekä koko yhteiskunnalle maksaa.

– Viisas miettii ennen diilin tekemistä, onko hankkeeseen mahdollista lähteä ja vasta sitten kättelee sopimuksen, Nieminen sanoo.

Hänen mukaansa työryhmän työstä on valunut vähitellen tietoa julkisuuteen. Helsingin Sanomat kirjoitti 19.8, että yksi työryhmän pohtima vaihtoehto olisi autonomistajien kannustaminen autojen moottorien vaihtamiseen vähäpäästöisempiin ajoneuvoveroporkkanalla.

– Ajatus kuulostaa teknistaloudellisesti järjettömältä. Tämän lisäksi, mikäli auto on kerran hyväksytty liikenteeseen, sen käyttöön puuttuminen rikkoo perustuslaillista omaisuudensuojaa. Näin ollen verotuksella painostaminen tai pakottaminen ei ole hyväksytty keino. Jos puolestaan tavoitteena on ulkomaisen autoteollisuuden mahdollisten huijausten korjaaminen, niin vielä vähemmän on järkeä lähteä tekemään korjauksia verotuksellisin keinoin. Autonomistajat ovat täysin osattomia syntyneeseen tilanteeseen, jossa eurooppalaisten viranomaisten tuotevalvonta on pettänyt, toteaa Nieminen.

Erityisen vaikeaksi asian näyttävää Niemisen mukaan tekevän poliittisessa päätöksenteossa se, että ilmeisesti vasta nyt on ymmärretty, miten kalliiksi EU:n vaatimusten täyttäminen kaikkine heijastusvaikutuksineen tulee suomalaisille.

Dalai Lama ilmoitti seuraajansa valinnasta

22.8.2017 - 21:28

Kiinan miehittämän Tiibetin hengellinen johtaja Dalai Lama on ilmoittanut seuraajansa eli 15. Dalai Laman valintaprosessin alkavan valmistelujen jälkeen vuoden tai kahden kuluttua.

Vuonna 1989 rauhanomaista vastarintaa ja vaikuttamista sekä sovintoa kannattavalle Dalai Lamalle myönnettiin Nobelin rauhanpalkinto. Aiemmin samana vuonna Kiinan armeija oli verisesti murskannut Pekingin Taivaallisen rauhan aukiolla pitkään jatkuneet, demokratiaa vaatineet opiskelijamielenosoitukset.

Nykyinen hengellinen johtaja valittiin itse 2-vuotiaana 14. Dalai Lamaksi, kun etsintää suorittaneet tiibetiläiset munkit päättelivät muun muassa hänen leikeistään ja ulkonäöstään johtuen olevan vuonna 1933 kuolleen 13. Dalai Laman reinkarnaatio.

Aiemmin nyt 82-vuotias Dalai Lama sanoi seuraajansa etsinnän alkavan hänen täyttäessään 90 vuotta, mutta prosessin aikaistamista oli ennakoinut jo Intiassa hallintoaan pitävän Tiibetin maanpakolaishallituksen presidentti Lobsang Sangay, joka vuonna 2011 korvasi Dalai Laman tiibetiläisten poliittisena johtajana.

Aikaistamiseen lienevät vaikuttaneet Kiinan kiristyvät otteet Tiibetissä yhdessä Dalai Laman korkean iän kanssa.

Vuonna 1995 Dalai Lama nimesi 6-vuotiaan Gedhun Choekyi Nyiman Tiibetin buddhismin toiseksi tärkeimmän vaikuttajan Panchen Laman reinkarnaatioksi.

Kiinan viranomaiset ottivat kuitenkin Nyiman ja hänen perheensä arestiin ja valitsivat tämän tilalle toisen samanikäisen pojan, jonka valintaa tiibetiläiset eivät hyväksyneet. Siitä lähtien Nyiman ja hänen perheensä olinpaikasta ei ole ollut tarkempaa tietoa.

Kiina valtasi Tiibetin 1949

Kiinan armeija hyökkäsi itsenäiseen Tiibetiin vuonna 1949 ja yritti pakottaa Tiibetin hallituksen hyväksymään itselleen autonomian Kiinan alaisuudessa. 1950-luvulla Dalai Lama ja Mao Tse-tungin hallitus kävivät tuloksettomia neuvotteluja Tiibetin asemasta. Tiibetiläisten mukaan Kiina yritti pakottaa heidät hyväksymään kaikki Maon vaatimukset.

Vuonna 1959 Dalai Lama joutui lähtemään maanpakoon Intiaan ja samana vuonna perustettiin maailmalla myös ensimmäiset Tiibetin solidaarisuusryhmät.

Tämän vuosituhannen alussa ennen Pekingin vuoden 2008 olympialaisia Kiina ja Tiibetin maanpakolaishallinto kävivät Tiibetin asemasta neuvotteluja, joissa tiibetiläiset ajatuksena oli saavuttaa autonomia ja vaatia Tiibetin pakkokiinalaistamisen ja ihmisoikeusloukkausten lopettamista sekä maansa kulttuuristen perinteiden kunnioittamista.

Pian olympialaisten jälkeen neuvottelut kuitenkin taukosivat. Tiibetiläisten mukaan kiinalaiset kävivät neuvotteluja vain siksi, että olivat olympialaiset saadessaan niin luvanneet. Kiina taas sanoi Dalai Laman olevan vain ”susi lampaan vaatteissa”.

Kiinan ja Intian välejä ovat kiristäneet tuloksettomat neuvottelut Tiibetiin rajoittuvasta kiistanalaisesta alueesta, jota Kiina pitää omanaan ja jossa Intia sanoo puolustavansa naapurivaltio Bhutanin etuja ja syyttää Kiinaa aggressiivisesta käyttäytymisestä.

Maat kävivät rajasodan vuonna 1962 ja siitä lähtien molempien joukkoja on ollut alueella. Intia hallitsee Arunachai Pradesin aluetta, kun Kiina puolestaan puhuu alueesta eteläisenä Tiibetinä.

Äskettäin Dalai Lama vieraili kiistanalaisella alueella ja tämä sai virallisen Kiinan sanomaan Intian joutuvan maksamaan kalliisti, jos se aikoo käyttää Dalai Lamaa pelimerkkinään rajakiistaa koskevissa neuvotteluissa.

KALLE SYSIKASKI

Hän on suomalainen entinen ISIS-jihadisti – sai monet lähtemään Syyriaan, nyt työssä ruokakaupassa

22.8.2017 - 20:20

Entisen suomalaisjihadistin mukaan yksinäisten susien tekemiin terrori-iskuihin tulisi varautua.

Abdullah al-Finlandiksi itseään kutsuva entinen suomalaisjihadisti kertoo amerikkalaiselle Vicelle alkaneensa "tehdä töitä" ISIS-järjestölle jo ennen kuin se nousi yleiseen tietoisuuteen.

Vicen tästä löytyvässä artikkelissa käsitellään Turun tapahtumia ja ruoditaan ääri-islamia Suomessa.

Jutun mukaan Suomesta on lähtenyt eniten niin kutsuttuja vierastaistelijoita ISIS:n riveihin maailmassa suhteessa maan muslimiväestön määrään.

Abdullah al-Finlandi kutsuu itseään "hipsteriksi" ISIS-porukassa, koska hän alkoi tukea järjestöä jo ennen kuin se oli vallannut itselleen kunnolla maata Irakissa ja Syyriassa.

Mies kertoo olleensa "sataprosenttinen vannoutunut suomalaisateisti". 17-vuotiaana hän kääntyi islamiin ja ryhtyi "kuuden kuukauden sisällä" al-Qaidan kannattajaksi. Hän yritti matkata Syyriaan ensi kertaa vuonna 2013.

Suomalaisnuorukainen päätyi sittemmin pyörittämään kotoaan Etelä-Suomesta kenties ISIS:n suurinta englanninkielistä twitter-tiliä. Lopetetun tilin tunnuksen mukaan hän on elinikäinen uskontaistelija.

– Meillä ei Suomessa oikeastaan ole terrorismin vastaisia lakeja, joten kutsuin sitä vain sananvapaudeksi. Voisi sanoa, että olin fiksu. Se on aika hauskaa. Olin mukana ISIS:n suunnitteluprosessissa ja autoin muita, mutta en rikkonut mitään lakeja, joten minua ei voitu asettaa syytteeseen, hän sanoo Vicen haastattelussa.

Jutussa huomautetaan, että Suomessa on sittemmin säädetty viime vuoden joulukuussa laki, joka tekee Syyrian sotaan matkaamisen laittomaksi.

Supermarketissa työssä

Parikymppinen Abdullah al-Finlandi työskentelee nykyisin supermarketissa. Vice kuvailee miehen suhtautumista ISIS-aikaansa "filosofiseksi". Hän kertoo etsineensä "puhtainta islamia", jota hän luonnehtii salafismiksi.

– Tein sen virheen, että lähdin jihadin tielle, hän kertoo.

Entinen ISIS:n tukija uskoo ajautuneensa mukaan osin al-Qaidan levittämän nettipropagandan kuten sen Inspire-lehden takia. Hän kuitenkin myöntää että hänen jihadistisuhteissaan ja verkostoissaan oli aina mukana myös pelkän verkkotoiminnan ulkopuolinen "offline-elementti".

– Kun he (ISIS) julistivat kalifaatin, olimme ekstaasissa. Jopa jälkikäteenkin katsottuna uskon, että olin silloin onnellisempi kuin koskaan. Tuntemistani ihmisistä useimmat ovat joko kuolleet tai yhä Syyriassa. Monet kertoivat minulle, että innoitin heidät lähtemään. Se on hauskaa. Ja jotkut päätyivät hengiltä, mutta elämä on sellaista.

Entinen jihadisti on omien sanojensa mukaan ollut tekemisissä viranomaisten kuten Supon kanssa. Hän kertoo, ettei ole rikkonut mitään lakeja eikä siksi ole vaarassa joutua vankilaan.

Abdullah al-Finlandi väittää monien hänen entisistä jihadistikumppaneistaan odottaneen tarkoituksella asepalveluksen suorittamiseen asti Suomessa ennen kuin he lähtivät Lähi-idän sotiin.

Vicen mukaan ensimmäinen suomalainen ISIS:n itsemurhapommittaja, joka käytti itsestään nimeä Abu Hurairah Finlandi, oli käynyt vuoden asepalveluksen. Toisen Abdullah al-Finlandin tunteman ISIS-taistelijan taas kerrotaan jättäneen asepalveluksensa kesken ja lähteneen Syyriaan ISIS:n riveihin, kun hän koki saaneensa riittävästi oppia.

Abdullah al-Finlandin mielestä suomalaisten viranomaisten tulisi olla todella huolissaan niin kutsutuista yksinäisistä susista. Niillä tarkoitetaan tavallisesti jihadisteja, jotka tekevät iskun ilman mitään muodollista ohjausta tai kehotusta.

– Viranomaisten tulisi olla todella, todella, todella tietoisia, koska se ei vaadi paljoa. Tarvitaan vain pieni napsahdus, tiedäthän, ja voit tehdä itsemurhaliivin. Toivon, ettei näin tapahdu ja se olisi todella valitettavaa, mutta ei sitä koskaan tiedä. Se jää nähtäväksi, hän toteaa.

LUE MYÖS:

Amerikkalaisuutinen Suomesta: Maailman turvallisimmasta maasta tulee suhteessa muslimiväestöön eniten ISIS-terroristeja

22.8.2017 - 20:15

Vice-julkaisun mukaan Suomi on sivuuttanut islamistiongelmansa.

Amerikkalainen Vice käy tästä löytyvässä artikkelissaan läpi Turun iskutapahtumia ja islamistista radikalisaatiota Suomessa. Artikkeli on otsikoitu Kuinka maailman turvallisin maa tuotti niin paljon ISIS-taistelijoita.

"Vallalla on shokki ja epäusko siitä, että islamistinen terrori on saavuttanut maan, joka nimettiin aiemmin tänä vuonna maailman turvallisimmaksi. Suomi on kuitenkin sivuuttanut islamistiongelmansa menestyksellä jo useita vuosia ja ISIS on vaatinut jo vuodesta 2013 iskuja maahan, jota monet sen eturivin vierastaistelijat kutsuivat kerran kodikseen", Vice kirjoittaa.

Artikkelissa viitataan tästä löytyvään runsasta mediahuomiota saaneeseen analyysiin Syyriaan matkanneista vierastaistelijoista. Sen perusteella "tämän hiljaisen Euroopan kolkan" muslimiväestöstä maailman korkein osuus liittyy ISIS-järjestöön.

"Varsinainen määrä on Suomen tiedusteluviranomaisen suojelupoliisin mukaan matala ja edustaa maan homogeenisuutta: noin 80 aikuista ja useita kymmeniä lapsia. Merkittävää on kuitenkin se menestys, jota nämä henkilöt ovat saavuttaneet järjestössä sekä se, että luku on suurempi kuin yksi tuhannesta. Eli 0,166 prosenttia koko väestöstä saatiin liittymään. Jos sama määrä matkaisi Britanniasta, olisi kyse liki 5 000 ihmisestä, kun todellinen liittyneiden brittien määrä on arviolta 850".

Artikkelissa mainitaan Suomenkin mediassa viime päivinä kiertäneitä tietoja, kuten se, että Supo seuraa noin 350 terrorismintorjunnan kohdehenkilöä ja että Turun puukotusten pääepäillystä oli saatu vihje etukäteen.

Vice on haastatellut suomalaista terrorismitutkijaa Juha Saarista Lontoon arvostetusta King's Collegesta. Hän kuvaa somalitaustaisten ja äskettäin muslimeiksi kääntyneiden olevan yliedustettuina ulkomaille lähtevien taistelijoiden joukossa. Tutkijan mukaan jihadismilla ei ole Suomessa pitkiä perinteitä. Se on nostanut päätään Syyrian sodan ja ISIS:n nousun myötä.

– Suomen jihadistikenttä on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana. Yhä useammat ajavat aktiivisesti monien eri jihadistiryhmien ideologiaa ja asiaa. Ikävä kyllä, jotkut näistä henkilöistä ovat tulleet Suomeen pakolaisina tai turvapaikanhakijoina viimeisen parin kolmen vuoden aikana. Se on vaikuttanut terrorismin uhka-arviomme, jota on nostettu kolme kertaa kolmen vuoden aikana, Saarinen toteaa.

Vice on haastatellut juttuunsa myös suomalaista ISIS:iin kytkeytynyttä jihadistia.

LUE MYÖS:

Hän on suomalainen entinen ISIS-jihadisti - sai monet lähtemään Syyriaan, nyt työssä ruokakaupassa

Donald Trumpista kohuraportin tehnyt entinen brittiagentti paljasti lähteensä FBI:lle

22.8.2017 - 19:03

Kohutun asiakirjan Yhdysvaltojen presidentistä laatinut entinen tiedusteluvirkailija on paljastanut lähteensä.

Valtavaa kansainvälistä mediahuomiota herättäneen asiakirjan Yhdysvaltojen presidentti Donald Trumpista laatinut entinen brittiagentti Christopher Steele on paljastanut raportissa nimettömiksi jätetyt lähteensä Yhdysvaltojen liittovaltion poliisille FBI:lle. Asiasta uutisoivan ABC Newsin mukaan Steele on tavannut amerikkalaisia viranomaisia.

Steele johtaa yksityistä Orbis Business Intelligence Ltd -tiedusteluyhtiötä Lontoossa ja on tiettävästi toiminut aiemmin pitkään Venäjällä brittitiedustelun palveluksessa. Hänen on kerrottu tutkineen Trumpin taustoja ja Venäjä-kytköksiä kampanja-aikana ensin hänen republikaanivastustajiensa ja sitten demokraattien lukuun.

Steele toimi tiettävästi entisen Wall Street Journalin toimittajan Glenn Simpsonin perustaman Fusion GPS -tutkimusyrityksen alihankkijana. Trumpin vastustajat olivat palkanneet Simpsonin kaivamaan negatiivista materiaalia tulevasta presidentistä. Simpsonia kuultiin Yhdysvaltojen senaatin oikeuskomiteassa tiistaina suljettujen ovien takana.

– Me tutkimme yksityiskohtaisesti, millainen rooli Simpsonilla oli asiassa ja tämän koko kohun aloittaneen asiakirjan synnyssä ja levittämisessä, republikaanisenaattori Chuck Grassley kommentoi ABC:lle.

Senaatti haluaa tiettävästi kuulla myös Steeleä.

Sittemmin julkisuuteen vuotanut raportti sisältää hurjia väitteitä, joiden mukaan Trumpin kampanja olisi tehnyt yhteistyötä Kremlin kanssa jo pitkään. Lisäksi siinä väitetään, että Venäjällä olisi hallussaan arkaluontoisia tietoja ja materiaalia, joilla se voisi kiristää presidenttiä.

Raportin väitteitä ei ole todistettu. Presidentti Donald Trump on tyrmännyt sen sisällön jyrkästi valeuutisina.

"Osasta työntekijöitä kilpaillaan, osaan ei kohdistu lainkaan kysyntää"

22.8.2017 - 18:12

SDP:n kansanedustajan mielestä ei-kysytyille työntekijöille on rakennettava tukipolkuja työhön.

– Nyt jos koskaan ammatinvalinnalle on tarvetta. Työelämään vaikuttavat monenlaiset muutostrendit. Globaalitalous, digitalisaatio, 3d, robotisaatio, osaamiskilpailun kiristyminen ja työn tuottavuusvaatimusten kasvu ovat jo muuttaneet ja saattavat jatkossakin muuttaa työelämää voimakkaasti, eduskunnan työelämävaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Tarja Filatov (sd,) toteaa tiedotteessaan.

Filatov puhui ammatinvalinnanohjauksen 80-vuotisjuhlaseminaarissa Säätytalolla.

Filatovin mukaan nykyään ison muutoksen keskellä ei työelämässä aina ole helppo löytää omaa paikkaansa. Myös työmarkkinoiden ja työntekijöiden kohtaaminen jakautuu.

– Osasta työntekijöitä kilpaillaan ja osaan ei kohdistu ollenkaan kysyntää, vaikka he kuinka hakisivat työtä. Heille on rakennettava koulutuksen, kuntoutuksen ja erilaisten tukipolkujen kautta polkua työhön, Filatov sanoo.

Kansanedustajan mukaan työn muutos edellyttää nykyistä tehokkaampia työnvälityspalveluita ja kokonaisvaltaisempaa työvoiman saatavuuteen ja rakennetyöttömyyden purkuun panostamista.

– Tehokas ja tuloksellinen työnhaku ei ole nykypäivänä helppoa. Siksi nopeasti muuttuvassa maailmassa ja työelämässä tarvitaan laadukkaita ja laaja-alaisia työvoimapalveluita, kuten TE-hallinnon psykologipalveluita. TE-hallinnon urapsykologit tukevat asiakkaita löytämään juuri heille soveltuvia ja toteuttamiskelpoisia työ-, koulutus- ja kuntoutumisratkaisuja, Filatov toteaa.

Hänen mukaansa kaikki eivät tunnista osaamistaan. Siksi urapsykologeilla on tärkeä rooli tukea työelämän muutosvaiheissa.

– Palvelu vahvistaa asiakkaiden edellytyksiä pysyä työelämässä ja ennaltaehkäisee työmarkkinoilta putoamista. Työelämän nivelvaiheissa tarvitaan yksilöllisiä ratkaisuja, paneutumista työnhakijan tilanteeseen, mahdollisuuksiin ja toiveisiin.

Neljä puoluejohtajaa maaliskuussa: Oleskeluluvat kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneille

22.8.2017 - 17:56

Vasemmistoliiton, Rkp:n, vihreiden ja Sdp:n puheenjohtajat halusivat keväällä, että pakkokäännytettävät voisivat jäädä tilapäisesti Suomeen.

Opposition neljä puoluejohtajaa Li Andersson (vas.), Anna-Maja Henriksson (r.), Ville Niinistö (vihr.) ja Antti Rinne (sd.) julkaisivat 8.3.2017 Turun Sanomissa kirjoituksen Tilapäinen oleskelulupa inhimillinen vaihtoehto pakkokäännytyksille.

Kirjoituksen taustana oli pitkään jatkunut irakilaisten ja afganistanilaisten turvapaikanhakijoiden mielenosoitus. Neljän puoluejohtajan mukaan se oli "nostanut esille monen turvapaikanhakijan sietämättömän ja ihmisoikeuksia loukkaavan tilanteen Suomessa".

– Suomi pakkokäännyttää ihmisiä Irakiin, jossa olosuhteet eivät missään nimessä ole kaikille turvalliset. Monet irakilaiset ovat syystä huolissaan omasta turvallisuudestaan ja tulevaisuudestaan, sillä kotimaassaan heitä voi odottaa sota, vankila, kuolema tai muulla tavoin turvaton tulevaisuus, kirjoituksessa todettiin.

– Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneen turvapaikanhakijan oli aikaisemmin Suomessa mahdollista saada tilapäinen oleskelulupa, mikäli käännyttäminen pakkotoimin osoittautui mahdottomaksi. Tällaisen oleskeluluvan tarkoituksena oli estää oikeudettoman välitilan muodostuminen henkilöille, joita ei voitu poistaa maasta.

Mahdollisuus tilapäiseen oleskelulupaan piti kirjoittajien mukaan aiemmin Suomessa asuvien paperittomien määrän pienenä, kun verrattiin muihin Pohjoismaihin ja moniin Euroopan maihin.

Edellinen hallitus muutti lakia keväällä 2015 niin, että vapaaehtoisesta paluusta kieltäytyvä henkilö ei voi enää saada tilapäistä oleskelulupaa Suomessa.

– Kasvava paperittomien joukko ei ole kenenkään etu. Hallituksen tulisi pikaisesti puuttua niihin järjestelmän ominaisuuksiin, jotka tuottavat paperittomuutta, puoluejohtajat vetosivat.

– Yhteiskunnalle kasvava paperittomien joukko tuo väistämättä ongelmia, kun täällä oleskelee ihmisiä ilman toimeentuloa ja palveluita. Paperiton ei myöskään voi tehdä ansiotyötä ja siten myös osallistua verojenmaksuun Suomessa, he päättivät kirjoituksensa.

Vihreiden uusi puheenjohtaja Touko Aalto kannatti tilapäisen oleskeluluvan palauttamista heinäkuussa.

Presidentti Tarja Halonen kirjoitti Helsingin Sanomain vieraskynä-palstalla huhtikuussa, että pakkopalautukset tulisi keskeyttää.

Sisäministeriön kansliapäällikkö Päivi Nerg totesi toukokuussa, että tilapäisen oleskeluluvan antaminen olisi sama asia kuin turvapaikan antaminen kaikille tulijoille.

Suomi laittaa vauhtia palautuksiin – kirje lähetystöihin lähtemässä

22.8.2017 - 17:25

Erityisesti irakilaisten palauttamisessa esiintyy ongelmia.

Sisäministeri Paula Risikko ja ulkoministeri Timo Soini ovat sopineet vetoomuskirjeen lähettämisestä niiden maiden lähetystöihin, joissa palautukset Suomesta tökkivät.

Suomessa on tällä hetkellä poliisin palautusjonossa 1 400 sellaista turvapaikanhakijaa, jotka ovat saaneet lopullisen päätöksen palautuksesta kotimaahan. Sisäministeri Paula Risikon mukaan ongelma palautuksissa ei ole Suomen toimeenpano vaan kohdemaiden passiivisuus hoitaa palautettaville matkustusasiakirjat.

– Ilman asiakirjoja palautuksia ei voi tehdä. Esimerkiksi Irakin kanssa ei ole saatu sopimusta aikaan, Paula Risikko kertoi kokoomuksen eduskuntaryhmän kesäkokouksen yhteydessä pidetyssä tiedotustilaisuudessa Mikkelissä.

Suomen 1 400 palautettavasta peräti 800 on irakilaista. Esimerkiksi Afganistanin kanssa palautusasiat ovat paremmalla tolalla. Nyt Risikko ja Soini ovat siis sopineet, että palautuksia pyritään tehostamaan myös kohdemaiden lähetystöjen kautta.

Risikko tosin huomautti, että palautukset ovat Suomessa olleet tehokkaampia kuin muissa EU-maissa, mutta vyöry on vasta edessä, kun valitukset on saatu käsiteltyä.

– Valitus on voitava tehdä, mutta prosesseja niiden nopeuttamiseksi selvitetään, Risikko sanoi.

Mitä oikeuksia laittomalle kuuluu?

Pakkopalautukset, laiton maassaolo ja turvapaikkapolitiikka ovat keskusteluttaneet Turun terrori-iskun jälkeen. Iskun tehnyt marokkolainen oli saanut palautuspäätöksen, mutta valituksen takia prosessi on vielä kesken. Risikko painotti, että vapaaehtoinen palautuminen kohdemaahan on tietenkin ensisijaista ja sitäkin toimintaa ollaan ministeriössä tehostamassa.

Ministeri Risikolta myös kysyttiin, pitäisikö maassa laittomasti olevia piilottelevia tahoja rangaista. Risikko ei halunnut ottaa oikeusministeriön alaan kuuluvaan yksityiskohtaan kantaa suoraan.

– Emme voi lähteä siitä, että maassa voi olla laittomasti.

Yksi ratkaisua vaativa asia on, millä oikeuksin laittomasti maassa olevat kansalaiset ovat. Perustuslain mukaan heille pitää taata välttämätön toimeentulo ja huolenpito. Risikko toivoo, että tätä perustuslain tulkintaa tehtäisiin pikaisesti sosiaali- ja terveysministeriössä. Hänen mukaansa laittomasti maassa oleville ei voi tarjota samantasoista sosiaaliturvaa kuin laillisesti maassa oleville.

Paula Risikko ei halunnut vielä tässä vaiheessa ottaa kantaa palautuskeskusten perustamiseen. Niissä tarkoituksena olisi koota palautuspäätöksen saaneet turvapaikanhakijat paikkaan, jossa heidän liikkeitään voitaisiin paremmin seurata ja mahdollisesti ehkäistä vahinkojen syntyminen.

Risikon mukaan poliisihallitus on aiemmin pitänyt keskusten perustamista tehottomana. Keskuksissa pitäisi voida sallia kohtuullisen vapaa liikkuvuus, joten se ei poliisihallinnon mukaan välttämättä estäisi radikalisoituneen aineksen iskuja.

– Jos tuo lisäarvoa, kannattaa tehdä, Risikko sanoi.

Sisäministeri kertasi nipun asioita, mitä sisäministeriössä on tehty terrorismin torjumiseksi. Hänen mukaansa terrori-iskuun oli varauduttu monin tavoin, muun muassa keväällä pidetyllä harjoituksella. Hän kehui viranomaisten toimintaa Turussa.

– Lisäuhreilta kyettiin välttymään.

Turvallisuus on saamassa lisärahaa ensi vuoden budjetissa. Muun muassa suojelupoliisin määrärahoja korotetaan merkittävästi.

ISIS:n maanalainen verkosto paljastui – tunneleita 250 kilometriä

22.8.2017 - 17:03

Irakin vapaaehtoiset shiia-taistelijat ja liittovaltion poliisijoukot ottivat maanantaina haltuunsa 250 kilometriä kattavan Isisin tunneliverkoston edetessään kohti Tal Afarin kaupunkia, kertoo Iraqi News.

Tunneleita käytettiin muun muassa koulutustarkoitukseen. Isisin on pitänyt Tal Afaria hallussaan 2014 kesästä lähtien.

Irakin hallituksen joukot aloittivat sunnuntaina hyökkäyksen Tal Afarin valtaamiseksi Isisiltä. Hyökkäykseen osallistuu Irakin hallituksen ja terrorismin vastaisten joukkojen lisäksi liittovaltion poliisijoukkoja, peshmerga-kurditaistelijoita sekä vapaaehtoisia shiia-taistelijoita. Jihadisteilta on vallattu paljon alueita Tal Afarin ympäristöstä.

Liittovaltion poliisijoukot ja shiia-taistelijat tuhosivat maanantaina muun muassa Isisin ase- ja ammusvaraston. Lisäksi 20 jihadistia tapettiin.

Tal Afar on kaupunki Nineven maakunnassa Luoteis-Irakissa. Kaupungista on noin 57 kilometriä Syyrian rajalle. Mosul sijaitsee noin 60 kilometriä kaupungista itään

Isis lyötiin Pohjois-Irakissa sijaitsevassa Mosulissa heinäkuun alussa lähes yhdeksän kuukautta kestäneiden taisteluiden jälkeen.

Tällainen olisi aidosti tasa-arvoinen korkeakoulujen valintajärjestelmä

22.8.2017 - 16:48

Tutkijan mukaan oikein toteutettu todistusvalinta on oleellisesti nykyistä pääsykoejärjestelmää parempi vaihtoehto.

Korkeakoulujen opiskelijavalintauudistus on herättänyt runsaasti keskustelua ja kysymyksiä. Opetus- ja kulttuuriministeriö vastaa tästä löytyvällä kysymys- ja vastaussivustolla usein esitettyihin kysymyksiin uudistuksesta.

Ministeriö oikoo esimerkiksi julkisuudessa levinnyttä käsitystä siitä, että kaikki pääsykokeet poistuisivat.

– Pääsykokeilla valitaan opiskelijoita myös vuoden 2020 jälkeen. Todistusvalinta on kuitenkin pääväylä korkeakouluopintoihin. Nykyisestä yhteispistevalinnasta, jossa pisteitä saa sekä valintakokeesta että todistuksesta, luovutaan. Pääsykokeet ovat tulevaisuudessa sellaisia, että niihin ei tarvitse valmentautua etukäteen, OKM toteaa.

Uudistusta perustellaan sillä, että nykyinen malli, jossa Suomessa järjestetään satoja erilaisia pääsykokeita, on kallis, raskas ja kansainvälisesti poikkeuksellinen.

– Se johtaa opintojen aloituksen viivästymiseen eli ei-toivottuihin välivuosiin. Ylioppilastutkinto ja toisaalta erilaiset ammatilliset tutkinnot tuottavat lain mukaan kelpoisuuden korkeakouluopintoihin. Menestys toisella asteella kertoo hyvin valmiuksista korkeakouluopintoihin.

Miksi kokeista luovutaan?

VATT:n johtava tutkija, kauppatieteen tohtori Matti Sarvimäki vastaa tässä VATT:n blogissaan uudistusten vastustajien väitteisiin.

– Jos nykyjärjestelmän hyödyt tosiaan olisivat niin suuret ja haitat pienet kuin viimeaikaista keskustelua seuraamalla voisi kuvitella, kannattaisi se varmaankin säilyttää, Sarvimäki toteaa.

Nykyisten pääsykokeiden hyödyt ovat hänen mukaansa huomattavasti vastustajien julkisuudessa esittämää pienemmät ja haitat suuremmat. Tärkein pääsykokeiden ongelma on Sarvimäen mukaan se, että ne rajoittavat mahdollisuuksia hakea samanaikaisesti usealle alalle.

– Hakemuksia voi toki lähettää useita, mutta jos kilpailtuun kouluun aikoo päästä, kaikki energia kannattaa keskittää yhteen kohteeseen. Jos kisassa sitten jää puolen pisteen päähän läpimenosta, hakija jää usein kokonaan ilman opiskelupaikkaa. Joka vuosi tuhannet lahjakkaat nuoret kokevat tämän kohtalon ja joutuvat yrittämään seuraavana vuonna uudestaan – ja moni jää silläkin kerralla rannalle, hän kirjoittaa.

Seurauksena on opintojen aloittamisen viivästyminen ja työurien lyheneminen. Välivuosista voisi Sarvimäen mukaan olla enemmän hyötyä, jos ne olisivat vapaaehtoisia.

– Hyvin suunnitellun järjestelmän keskeinen piirre on, että yhteen paikkaan hakeminen ei vähennä mahdollisuuksia tulla valituksi muualle, Matti Sarvimäki kirjoittaa.

Hiemankin valmistautumista vaativat pääsykokeet merkitsevät tutkijan mukaan sitä, että hakija joutuu miettimään uskaltaako hakea itseään eniten kiinnostavalle alalle vai joutuuko hän tyytymään turvallisempaan, mutta tylsempään vaihtoehtoon.

Tasa-arvoako?

Nykyjärjestelmää on myös perusteltu sillä, että se tukee mahdollisuuksien tasa-arvoa. Todistuksilla pyrkimisen on katsottu suosivan naisia, koska he pärjäävät yo-kirjoituksissa keskimäärin miehiä paremmin.

– Pääsykokeet ovat kuitenkin huono tapa edistää tasa-arvoa. Ne tulevat ensinnäkin yhteiskunnalle kalliiksi. Olisi paljon järkevämpää käyttää nämä resurssit hitaammin kehittyvien tai vaikeissa olosuhteissa kasvavien nuorten auttamiseen jo kauan ennen kuin he hakevat korkeakouluun, Sarvimäki toteaa.

– Toisaalta ylioppilaskirjoitusten nykyistä vapaampi uusiminen, ja niiden avaaminen muillekin kuin lukion käyneille, olisi nykytilannetta parempi vaihtoehto, sillä korotetut ylioppilasarvosanat avaisivat ovia useille aloille. Vielä hyödyllisempää olisi erottaa kandi- ja maisteriopintojen opiskelijavalinnat selkeästi toisistaan, mikä vähentäisi ensimmäisen korkeakoulupaikan merkitystä, hän jatkaa.

Hänen mukaansa nykyjärjestelmän puolustaminen tasa-arvon nimissä on suorastaan omituista, koska pääsykokeet voivat korostaa perhetaustan ja asuinpaikan merkitystä.

– Kilpailu suosituista opiskelupaikoista on raakaa peliä, jossa jokainen sisäänpääsy tarkoittaa, että joku jää ulos. Nykyjärjestelmässä voittajia ovat nuoret, jotka pärjäsivät huonosti ylioppilaskirjoituksissa, mutta hyvin pääsykokeissa. Häviäjiä ovat paremmin ylioppilaskirjoituksissa menestyneet, jotka eivät syystä tai toisesta onnistuneet pääsykokeista – tai eivät uskaltaneet yrittää kilpaillulle linjalle hakemista, Matti Sarvimäki summaa.

Hänen mukaansa uudistuksen herättäneen keskustelun ongelma on, että nykyjärjestelmän häviäjillä ei ole siinä ääntä.

– Aidosti tasa-arvoisessa järjestelmässä hakijat lähtisivät kisaan samalta viivalta sukupuolesta, perhetaustausta tai asuinpaikasta riippumatta. Yksikään järjestelmä tuskin toteuttaa tätä ihannetta täydellisesti. Hyvin suunniteltu todistusvalinta – yhdistettynä tehokkaisiin tapoihin tarjota hakijoille mahdollisuuksia korjata aikaisempia virheitään tai epäonneaan – olisi kuitenkin oleellisesti nykytilannetta parempi vaihtoehto, Matti Sarvimäki toteaa.

SAK:sta tukea työtulovähennyksen lapsikorotukselle

22.8.2017 - 16:04

Työtulovähennyksen lapsikorotus kohdentuisi työssäkäyville, joilla on lapsia.

Uusi vaihtoehto eli tuleva sininen ministeriryhmä ehdotti eilen, että vuoden lopussa poistuva lapsivähennys muutettaisiin samansuuruiseksi työtulovähennyksen lapsikorotukseksi.

– Kannatamme ehdottomasti, sanoo SAK:n pääekonomisti Ilkka Kaukoranta.

Kaukoranta pitää sinisten ehdotusta ilahduttavana. Hän kertoo, että työtulovähennyksen lapsikorotus oli SAK:n tavoitteena hallituksen puoliväliriihessä.

– Se parantaisi lapsiperheiden työnteon kannustimia, Kaukoranta toteaa.

Lapsivähennyksen ja työtulovähennyksen lapsikorotuksen erona on, että lapsivähennys kohdentuu kaikille lapsiperheille, myös perhevapailla tai työttömänä oleville, kun taas työtulovähennyksen kautta toteutettava lapsikorotus kohdentuisi työssäkäyville, joilla on lapsia.

SAK esitti jo vuonna 2015 lapsivähennyksen korvaamista työtulovähennyksen lapsikorotuksella. SAK:n kannustinpaketissa ehdotettiin kustannusneutraalia mallia, jossa työtulovähennyksen enimmäismäärää korotettaisiin 50 eurolla jokaista lasta kohden enintään neljään lapseen asti ja yksinhuoltajat saisivat korotuksen kaksinkertaisena. Laskelmaan sisältyi myös muita muutoksia.

Poistuvan lapsivähennyksen verotuottovaikutus on 25 miljoonaa euroa vuonna 2018. Alexander Stubbin (kok.) hallitus sääti määräaikaisen lapsivähennyksen vuosiksi 2015–2017.

Menivätkö länsimaat vipuun? Trollitehdas sopii venäläisten hämäys-taktiikkaan

22.8.2017 - 15:55

Sotilasprofessori muistuttaa Kremlin historiallisesti taitamista erityissodankäynnin lajeista.

Muutama vuosi sitten paljastunut Pietarin niin sanottu trollitehdas saattoi olla Venäjän informaatio-operaatio, jolla testattiin Suomea ja muita länsimaita heikkouksien löytämiseksi, arvioi Maanpuolustuskorkeakoulun johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitoksen sotilasprofessorina toimiva everstiluutnantti Aki-Mauri Huhtinen.

Trollitehtaan tarkoituksena oli tuottaa Venäjän presidentti Vladimir Putinin hallintoa tukevia ja Ukrainaa sekä länsimaita kärkevästi arvostelevia artikkeleita, blogipostauksia ja kommentteja sekä saada tuotannolle mahdollisimman hyvä näkyvyys internetissä. Kyse on laajamittaisesta mielipidevaikuttamista sosiaalisessa mediassa.

– Kun Pietarin niin sanottu trollitehdas paljastui ja se nousi nopeasti julkiseen keskusteluun, niin me aloimme ajatella, että siellä tehdään sellaista B-luokan juttua ja he jäivät kiinni, everstiluutnantti Huhtinen sanoi maanantaina Suomi ja hybridisodan skenaariot -keskustelutilaisuudessa Helsingin Korjaamolla.

Hybridivaikuttamisella ymmärretään suunnitelmallista toimintaa, jossa valtiollinen tai ei-valtiollinen toimija voi hyödyntää samanaikaisesti erilaisia keinoja vaikuttaakseen kohteena olevan valtion heikkouksiin ja saavuttaakseen omat tavoitteensa. Kyseeseen voivat tulla esimerkiksi sotilaalliset, taloudelliset tai teknologiaan perustuvat painostuskeinot sekä erilaiset informaatio-operaatiot.

– Nyt on kulunut aikaa, ja he ovat ehkä ottaneet opikseen siitä. Me emme saa ajatella siten, että selvitämme informaatioverkoissa eri asioita ja merkkaamme ne selvitetyksi. Ikään kuin se olisi nyt hoidettu ja nyt voimme mennä kotiin, Huhtinen totesi.

– He saattoivat testata meitä. En usko siihen, mutta se on yksi mahdollisuus. Se sopii venäläisten maskirovkaan.

Venäjän maskirovka- eli hämäys-taktiikalla on pitkät perinteet. Maskirovka tarkoittaa sodankäyntiin liittyvää peittelyä, petosta, yllätystä, valhetta, disinformaatiota, harhautusta. Verkkouutiset kertoi asiasta tässä.

– Luodaan b-luokan materiaalia sosiaaliseen mediaan ja julkisuuteen. Sitten katsotaan ja nauretaan, kun muut menevät vipuun alkeellisesta materiaalista ja vaikuttamisesta. Samalla otetaan opiksi siitä ja testataan sitä.

– Kun aikaa on kulunut, uusi materiaali voi olla paljon kehittyneempää emmekä me välttämättä huomaa sitä niin hyvin, Huhtinen kertoi.

Huhtinen korostaa, että Venäjällä on paljon resursseja.

– Jos siellä trollitehtaassa oli noin 500–600 ihmistä töissä pienellä palkalla, niin nyt heitä voi olla kymmenkertainen määrä. Ja näinä kuluneina vuosina he ovat oppineet ja analysoineet, mitä me huomaamme ja mitä emme huomaa.

– Tämä on sellainen asia, jota kannattaisi seurata.

Etla: Ovien sulkeminen ei ole Suomelle vaihtoehto

22.8.2017 - 15:52

Suomi on hyötynyt suuresti osallistumisestaan kansainväliseen työnjakoon ja vaihdantaan, arvioidaan Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen torstaina ilmestyvässä kirjassa.

Etlan uudessa kirjassa Riding the Wave – Finland in the Changing Tides of Globalisation kuvataan Suomen talouden kehitystä globalisaation eri vaiheissa.

– Osoitamme, että Suomi on hyötynyt suuresti osallistumisestaan kansainväliseen työnjakoon ja vaihdantaan, ja ettei se ole johtunut häiriöiden puuttumisesta. Päinvastoin, Suomi on menestynyt monista pahoista shokeista huolimatta päälinjoiltaan hyvän politiikan ja vahvojen instituutioiden ansiosta, kertoo Etlan toimitusjohtaja Vesa Vihriälä tiedotteessaan.

Hänen lisäkseen muita kirjan kirjoittajia ovat tutkijat Petri Rouvinen, Jyrki Ali-Yrkkö ja Markku Lehmus Etlasta.

Kirjoittajien mukaan Suomi ei ole välttynyt politiikkavirheiltä, mutta politiikan peruslinja on kuitenkin ollut hyvä. Viime vuodet ovat tosin osoittaneet, että erikoistunut talous on haavoittuva.

– Ovien sulkeminen ei ole Suomelle vaihtoehto. Jatkossa huomio on kiinnitettävä sopeutumiskyvyn vahvistamiseen, Vihriälä korostaa.

Työmarkkinoilla tarvitaan lisää joustavuutta. Osaamista ja innovaatiotoiminnan mahdollisuuksia on parannettava sekä turvaverkkojen toimivuutta kehitettävä.

Pohjoismainen malli on kirjan mukaan erinomainen lähtökohta, mutta nykymuodossaan sen suomalainen versio ei toimi riittävän hyvin.

Kirja julkaistaan torstaina 24. elokuuta Etlan suuren globalisaatioseminaarin yhteydessä Helsingissä.

Sivut