25.01.2017

Eduskunta käynnisti Suomi 100-juhlavuoden kansanedustajat kouluissa -teemaviikolla. Kouluvierailuilla tapaamani nuoret kertoivat haaveilevansa opiskelupaikasta ja mielekkäästä työstä, josta saa riittävän toimeentulon.

Huolestuttavaa on, että tällä hetkellä yhä useampi nuori ei pääse toteuttamaan näitä haaveita. OECD:n kansainvälisestä vertailusta esimerkiksi selviää, että joka viides suomalainen nuori mies on vailla työtä ja koulutuksen ulkopuolella.

Suomen tulevaisuuden menestys riippuu korostetusti nuoristamme. Väestön ikääntyessä yhä pienempi työikäisten joukko kannattelee verotuloillaan hyvinvointiyhteiskuntaa. Jokainen työkykyinen on saatava töihin. Syrjäytynyt nuori maksaa elämänsä aikana valtiolle yli miljoona euroa – inhimillisestä hinnasta puhumattakaan.

Työttömyysluvut osoittavat, kuinka heikoissa kantimissa Suomen talous on. Työpaikkojen puute iskee erityisen kovasti nuoriin. Talouskasvun vahvistaminen on tehokkain lääke nuorisotyöttömyyteen. Tärkeää on lisäksi, että työnteko ja opiskelu ovat aina joutenoloa kannattavampia myös sosiaaliturvan näkökulmasta.

Viime hallituskaudella kaikki nuoret yritettiin saada töihin tai opiskelemaan nuorisotakuulla. Nuorisotyöttömyys jatkoi kuitenkin kasvuaan. Nuorisotakuun kehittäminen yhteisötakuun suuntaan on hallituksen kärkihanke. Nuorille pyritään tarjoamaan kaikkialla Suomessa matalan kynnyksen palveluja sekä tukea ja ohjausta yhden luukun periaatteella. Etsivää nuorisotyötä kehitetään ja nuorten mielenterveyspalveluita vahvistetaan. Kaikille peruskoulun päättäville taataan koulutuspaikka.

Ammatillisen koulutuksen osalta huomio on kiinnitettävä siihen, että yhä harvempi nuori jättäisi koulutuksen kesken. Uusi koulutussopimus tarjoaa nuorille uudenlaisen vaihtoehdon suorittaa ammattitutkinto pääosin työpaikalla käytännön töitä tekemällä.

Jokainen nuori ansaitsee väylän koulutuksen kautta työelämään. Hallituksen, eduskunnan ja meidän kaikkien yhdessä on pystyttävä parempaan nuorten työllisyyden edistämiseksi ja syrjäytymisen ennaltaehkäisemiseksi. Kaikki nuoret on saatava mukaan rakentamaan entistä parempaa Suomea.

Sofia Vikman
kansanedustaja
Kokoomusnaisten puheenjohtaja

Kolumni on julkaistu Tamperelaisessa 21.1.2017.