Anne-Mari Virolainen: Ei suljeta suuta, eikä ummisteta silmiä lähisuhdeväkivallalta

Lähisuhdeväkivalta on erittäin vakava ja vaikea ongelma, ja se on sitä myös meillä Suomessa. Uhrina on joka viides suomalainen nainen ja uhrina on myös suomalaisia miehiä. Eduskunta on aiemmin edellyttänyt, että Istanbulin sopimuksen toimeenpanon edellyttämät voimavarat otetaan huomioon valtion talousarviossa. Turvakotitoiminta on siirretty tämän vuoden alusta valtion vastuulle, mikä vahvistaa järjestämisvastuuta ja yhdenmukaistaa palveluja. Riittävää rahoitusta myös tarvitaan, jotta uhrien tukena on turvakoteja ja osaavia ihmisiä. Tavoitteena on turvakotipaikkojen ja matalan kynnyksen palveluiden lisääminen. Euroopan neuvoston suositusten mukaan 10 000 asukasta kohden tulisi olla yksi turvakodin perhepaikka. Suomessa tämän perusteella tulisi olla noin 530 perhepaikkaa. Tällä hetkellä meillä on noin 120 paikkaa.

Lähisuhdeväkivaltaa esiintyy myös vainoamisena. Minulla on ystävä Mia, joka irtaantui väkivaltaisesta liitosta jokunen vuosi sitten. Hän koki väkivaltaa monessa muodossa henkisestä fyysiseen ja omien sanojensa mukaan teki kaikki klassiset virheet, jotka mahdollistivat tilanteen jatkumisen. Mustelmien peittely ja ongelmien salailu antoivat väkivaltaiselle puolisolle uusia mahdollisuuksia. Vasta kun läheiset saivat vakuuttuneeksi, ettei muutosta parempaan tule, Mia ymmärsi lähteä. Tämän jälkeen alkoi vainoaminen. Se sai niin pelottavia muotoja, että poliisia tarvittiin apuun.

Mia toivoo, että jonain päivänä hänen ja monien muiden naisten ei tarvitse pelätä. Me kaikki varmasti toivomme Mian tavoin, etteivät yhdessäkään perheessä lapset joudu näkemään, eivätkä pelkäämään väkivaltaa, eivätkä kokemaan vainoa. Vainoaminen on henkistä väkivaltaa ja väkivalta jättää jälkensä kaikkiin.Mian unelma ei kuitenkaan toteudu, ellei asiasta uskalleta puhua. Lähisuhdeväkivalta on valitettavasti edelleen tabu. Edes media ei uskalla ottaa rohkeasti kantaa aiheeseen, vaan kertomukset halutaan pitää hillittyinä ja uhrin kasvot peitettyinä.

Puhumattomuudella ei suojella uhreja, sillä uhrit tarvitsevat muutoksia. Mia on rohkea ja näyttää omalla esimerkillään, että väkivaltaisesta elämästä voi irtaantua, selviytyä ja nauttia elämästä sen jälkeenkin. Vertaistukea löydät osoitteesta: miafitness.blogspot.fi.

Anne-Mari Virolainen, kansanedustaja, KTM

www.annemarivirolainen.fi

Kirjoittaja on Kokoomuksenkansanedustakaehdokkaana Varsinais-Suomenvaalipiirissä.