Lähimmäisenrakkautta koronan aikaan

Koronakriisin yhteydessä on ajoittain vaadittu nykyistä voimakkaampia toimia tartuntojen rajoittamiseksi. Yhdessä opposition kanssa hallitus on tehnyt parhaansa pitääkseen maan toimintakykyisenä. Lehdistössä on vilahdellut otsikoita, joiden valossa on vaikuttanut siltä, että pian myös puolustusvoimat osallistuisi nykyistä laajemmin viranomaisyhteistyön yleisölle näkyvään osaan. Ilahduttavasti useimmat meistä ovat pidättäytyneet villeimpiin julkisiin debatteihin osallistumisesta.

Miksi rajoituksia ei ole vain viety käytäntöön tai puolustusvoimien virka-apua tuotu näyttävästi mukaan toimintaan jo aiemmin? Puolustusvoimien tehtäviin kuuluu kansan perusoikeuksien turvaaminen ja yhteiskuntajärjestyksen puolustaminen. Tämä on kirjattu lakiin puolustusvoimista, ensimmäiseen lukuun. Yhteiskuntajärjestyksen turvaamiseksi voidaan yksilöiden oikeuksia tilapäisesti rajoittaa. Kriisin keskellä harkinta voimakeinojen käytöstä osoittaa vahvaa vastuunkatoa, kun tarkastellaan sitä, edellyttääkö yhteiskuntajärjestyksen puolustaminen kansan perusoikeuksien määräaikaista supistamista esimerkiksi rajoittamalla liikkumisvapautta.

Suomen hallitus tasapainoilee tällä hetkellä moninaisten haasteiden kanssa. Jatkakaamme maltillista oppositiopolitiikkaa, joka edistää maan asioiden hyvää hoitoa. Kuntatasolla kokoomuslaisesti ajattelevien on tuettava heitä, joiden ääni uhkaa hukkua kriisikohinaan – turvakotipaikkaa tarvitsevien, lämpimän ruokansa koulussa saaneiden ja niiden, joiden terveyden ja mielenterveyden hoitoa kriisitilanne uhkaa. Kantakaamme sosiaalista vastuuta lähellä, koska kriisin päätepiste on valitettavasti vielä kaukana.

Rimma Ahonen
Liittohallituksen jäsen