Viime yönä koko maailma seurasi, miten Yhdysvalloissa demokratiaa vastaan hyökättiin. Presidentinvaalien tulosta on viikkotolkulla tarkoitushakuisesti ja valheellisesti kyseenalaistettu, kunnes lopulta Trumpin tukijoita onnistui rynnimään demokratian ytimeen Capitol-kukkulalla.

Tapahtumat ovat surullinen osoitus demokratian hauraudesta. Valheiden, vihan ja vastakkainasetttelun lietsonnalla on seurauksensa. Poliittisen luottamuksen tulisi perustua yhteistyön rakentamiseen, mutta viime vuosina sitä on päinvastoin järjestelmällisesti rikottu. Myös sanat ovat tekoja – ja erityisen vahvoja tullessaan presidentiltä itseltään. Trumpin kannatus on rakentunut isolta osin juuri niille ilmiöille, jotka ovat heikentäneet demokratiaa ja vakautta: virheellisen tiedon levittämiselle, riitelylle, viholliskuville ja salaliittoteorioille.

Tilanne Yhdysvalloissa on hälyttävä. Samaan aikaan on lohdullista, että näinkin vakavan hyökkäyksen edessä demokratia osoitti myös vahvuutensa. Väkivaltaisten tapahtumien jälkeen kongressi pystyi jatkamaan valitsijaäänten laskemista ja Joe Bidenin valinta seuraavaksi presidentiksi vahvistettiin.

Yhteiskunnan railot ovat kuitenkin syvät. Luottamusta demokratiaan on nakerrettu järjestelmällisesti. Sen palauttaminen kestää vielä pidempään. Sopii toivoa, että Washingtonin tapahtumat toimivat viimeisenä herätyksenä populismin ja vastakkainasettelun vaarallisuudesta. Trump julkaisi Bidenin vaalivoiton vahvistuttua kongressissa lausunnon, jossa lupaisi rauhanomaista vallanvaihtoa. Nähtäväksi jää, miten hänen tukijansa ja kannattajansa suhtautuvat tuoreimpiin käänteisiin.

Yhdysvaltojen tapahtumat koskettavat myös Suomea. Pienen maan kannalta on aina merkityksellistä, kun suurvaltapolitiikassa haetaan uusia asemia. Länsimainen, vapaa demokratia kaipaa kipeästi johtajuutta ja vahvistusta. Näemme Yhdysvaltojen esimerkistä, miten nopeasti vakaus voi olla uhattuna. Siksi demokratiaa ei ikinä tule pitää itsestäänselvyytenä, vaan sitä tulee aina puolustaa ja vaalia. Valheelliset väittämät on kitkettävä faktoihin perustuen ja vastakkainasettelun vahvistamisen sijasta meidän kaikkien tehtävänä on rakentaa yhteistyötä ja näkymää paremmasta.

Saara-Sofia Sirén

kansanedustaja, Kokoomusnaisten puheenjohtaja