24.04.2013

Viime viikkoina on käyty laajaa keskustelua Naisten Suojakodin tulevaisuudesta.  Suojakotien merkitystä ja resursointia ei saa unohtaa, toteaa Pirkanmaan Kokoomusnaisten puheenjohtaja Minna Talonen. Hän vaatii toiminnan aktiivista ja avointa kehittämistä erityisesti Tampereella.

Suojakodit ovat konkreettinen vaihtoehto vaikeassa elämäntilanteessa.  Ne tarjoavat turvaa ja voivat katkaista väkivallan kierteen. Turvapaikkojen tarpeen on koko maassa arvioitu olevan 500, kun niitä tällä hetkellä on tarjolla vain 100. Tampereella toimivassa Naisten Suojakodissa on kaksikymmentä asiakaspaikkaa.

Naisten Suojakoti on kriisipalvelupiste, johon naiset voivat hakeutua lyhytaikaiseen majoitukseen. Puhelinpalvelu neuvoo ja tukee ympäri vuorokauden. Puhelinpäivystyksen tavoitteena on ohjata soittaja oikeiden palvelutahojen piiriin.

Työ on nyt vastatuulessa. Peltolammilla vuodesta 1972 toiminut Naisten Suojakoti aikoo lopettaa toimintansa nykyisissä asuntolatiloissa huhtikuussa ja asumispalvelut pihapiirissä oleville tukiasunnoille toukokuussa 2013. Kiinteistö on ollut myynnissä jo jonkin aikaa. Suojakodin tiedotteessa sanotaan, että yhdistyksen toimintaa kehitetään, vaikka päätoimipisteen toiminta ajetaan alas.

Kehittäminen on varmasti paikallaan, mutta jos hyvin toimivan ja suuria investointeja vaatineen palvelupisteen toiminta lakkautetaan ennen kuin uusi toimintamalli on suunniteltu ja hyväksytty, herättää se kysymyksiä. Naisten Suojakodin käyttöaste 2012 oli 89 %, joten käyttäjiä ja tarvetta sille aivan ilmeisesti on. Tampereen tilanne tulee kiristymään ratkaisevasti. Naisten Suojakodin alasajon ja kiinteistön myymisen perustelut eivät vakuuta nopeiden ja radikaalien alasajotoimien tarpeesta.

Pirkanmaan Kokoomusnaisten kanta on, että alasajo voidaan toteuttaa vain, jos palvelut on turvattu sekä suunnitelmat tehty ja hyväksytty yhdistyksessä asianmukaisesti.

Vaativaa työtä tekevä Naisten Suojakoti ansaitsee ja tarvitsee tukea myös julkiselta taholta. Kaikessa työssä on ensisijaisesti katsottava perheiden etua, painottaa Naisten Suojakodin kokouksessa Pirkanmaan Kokoomusnaisia edustanut Anita Ranta.

Tehtyjen investointien käyttöresurssit tulee turvata, eikä toimintaa saa vaarantaa resurssien puutteessa. Kehittäminen, suunnittelu, vaihtoehtojen arviointi ja johtaminen pitää hoitaa läpinäkyvästi ja kokonaistavoitteiden mukaisesti.

Pirkanmaan Kokoomusnaiset tukee Naisten Suojakodit ry:n toimintaa, ei sen lakkauttamista.