05.10.2018
Sivistys on kansakunnan mitta, linjasi aikoinaan kansallisfilosofimme J.V. Snellman.
Hänen suurin ajatuksensa oli tuoda sivistys tavallisen talonpojan
pirttiin, jotta se kohottaisi vähäväkisen kansan asemaa ja elintasoa.
Reilu vuosisata myöhemmin, itsenäisyytemme suurena merkkivuonna, olemme
reilusti ylpeitä osaavasta kansastamme. Tämän osaamisen mahdollistaja ja
selkäranka ovat huipputason opettajamme aina varhaiskasvatustasolta
korkeakouluihin asti.
Kokoomukselle sivistys on ollut aina
keskeinen arvo. Sivistys ja koulutus ovat olleet myös kokoomusnaisten
ponnahduslauta politiikkaan, sillä ensimmäiset kokoomuslaiset
naiskansanedustajat olivat taustaltaan opettajia. Opettajat ovat olleet
aina suomalaisten perheiden asiantuntijoita ja siksi arjen ammattilaisia
myös yhteiskunnan päättäjinä.
Perusopetus ja opettajiemme
osaaminen ovat olleet kansallisen ylpeytemme aihe 2000-luvun
alkupuolella. Nykyiset PISA-tulokset kuitenkin osoittavat, että
koulutuksen vaikuttavuus tarttuu tyttöihin, mutta pojilla on vaikeuksia
pysyä mukana. Opettajiemme vahva ja yhdenvertainen perusopetustyö on
taannut suomalaislapsille mahdollisuuksien tasa-arvon. Se tarkoittaa
sitä, että jokaisella on taustasta riippumattaan mahdollisuus tavoitella
omaa onneaan ja kehittää itseään varattomuuden sitä estämättä.
Kokoomusnaisille tämä on keskeinen tavoite, josta haluamme pitää kiinni.
Valtioneuvos, entinen opetusministerimme ja opettaja Riitta Uosukainen
on sanonut, että meillä suomalaisilla on valttinamme puu ja pää. Näin
on edelleen. Mutta jos puu pettäisi, jäisimme päidemme varaan. Siksi on
tärkeää, että Suomen sivistyksen tasoa vaalitaan nyt ja jatkossa, ja
että huipputason opettajillemme annetaan arvostusta ja kiitosta haasteellisen
työn laadusta ja tärkeydestä satavuotiaassa Suomessamme. Maamme
opettajien työn ja kansakunnan sivistyksen tason turvaamisessa
Kokoomusnaiset haluavat olla suunnannäyttäjiä, sillä meille koulutus on arvovalinta kaikkina aikoina.
Marjo Kuikka
Kirjoittaja on Kokoomusnaisten liittohallituksen jäsen ja apulaisrehtori, joka intohimoisesti kehittää perusopetusta.
___
Maailman
opettajien päivää on vietetty maailmanlaajuisesti 5. lokakuuta vuodesta
1994 alkaen. Päivän tarkoituksena on muistuttaa opetus- ja kasvatustyön
tärkeydestä muuttuvassa maailmassa.
