11.10.2024
Syyskuun lopulla osallistuimme pääsihteerin kanssa Kokoomusnaisten eurooppalaisen kattojärjestön EPP Womenin kongressiin Marrakechissa, Marokossa. Yhtenä kongressin aiheista oli koulutus, ja saimme sen johdosta vierailla Mohamed VI yliopistossa (UM6P). UM6P:n missio ja tutkimusfokus on vahvasti keskittynyt tutkimuksen ja innovaatioiden edistämiseen sekä yleisesti kehityksen edistämiseen Afrikassa.
Yliopisto tekee yhteistyötä useiden Afrikan maiden instituutioiden kanssa. Se on perustanut kokeellisia tutkimusalustoja ja soveltavia tutkimuslaboratorioita kumppaniyliopistojen kanssa ympäri maanosaa. Yliopiston yhteydessä toimii STARTGATE-startuphautomo, jossa aloittelevat yritykset saavat verkostoja ja yliopiston resursseja käyttöönsä ja apuja esimerkiksi kansainvälistymiseen. Tarkoitus on kannustaa erityisesti nuoria yrittäjyyteen.
Yliopistoon voi hakea mistä tahansa Afrikasta ja myös ulkomaiset opiskelijat ovat tervetulleita. Eri kansalaisuuksia kampuksella onkin tällä hetkellä 33. Yliopistoon pääsee vain prosentti kaikista hakijoista. Yksistään Nigeriasta oli edellisenä vuonna noin 4000 hakijaa. Noin seitsemästätuhannesta opiskelijasta 59 prosenttia on naisia. Syyksi meille kerrottiin tyttöjen parempi koulumenestys – ilmiö on tuttu myös meillä täällä Suomessa. Tohtoriopiskelijoista kuitenkin vain 44 prosenttia on naisia.
Opiskelu, asuminen ja ruokailu ovat yliopistolla ilmaisia stipendillä noin 80 prosentille opiskelijoista. Lisäksi perheille, joiden lapsi pääsee yliopistoon, maksetaan tukea. Tämä mahdollistaa useammalle nuorelle sen, että he voivat ylipäänsä hakea opiskelemaan.
Afrikassa tyttöjen koulutus on edistysaskelista huolimatta yhä suuri haaste. Monet tytöt eivät pääse kouluun lainkaan tai joutuvat jättämään sen kesken. Tähän on monia syitä, kuten köyhyys, kulttuuriset esteet, vanhempien asenteet, ilmastonmuutos ja turvattomuus koulumatkoilla. Maailmanlaajuisesti yli 130 miljoonaa 6—17-vuotiasta tyttöä ei pääse kouluun. Tytöt jäävät koulutuksen ulkopuolelle 1,5 kertaa todennäköisemmin kuin pojat. Kouluttamattomat tai koulunsa kesken jättäneet tytöt ja naiset elättävät itseään useissa Afrikan maissa esimerkiksi keräämällä jätteitä kaatopaikoilta tai myymällä seksiä.
Koulutuksen puute vaikuttaa valtavasti tyttöjen tulevaisuuteen ja mahdollisuuksiin päättää omasta elämästään. Koulutetut tytöt saavat parempia mahdollisuuksia työelämään. He voivat päättää omasta kehostaan ja vaikuttavat positiivisesti perheeseensä ja yhteisöönsä. Koulutetut tytöt ja naiset saavat äänensä kuuluviin yhteiskunnassa, mikä lisää tasa-arvoa.
EPP Womenin kongressiin osallistui usea entinen ja nykyinen Marokon naisministeri. Tällä hetkellä talous- ja finanssiministerin painava salkku on ensimmäistä kertaa Marokon historiassa naisministeri Nadia Fettah Alaouin käsissä. Valtapuolue RNI:n naisedustajien viesti meille oli yhtenäinen — investoimalla tyttöjen koulutukseen investoidaan samalla koko Afrikan kehitykseen ja vakauteen.
Onneksi monet valtiot ja järjestöt ovat tunnistaneet haasteet tyttöjen koulutuksessa ja tehneet työtä sen ratkaisemiseksi. On perustettu tyttöjen kouluja, tehty investointeja tyttöjen peruskoulutukseen erityisesti maaseutualueilla, joilla koulutuksen saatavuus on heikointa, tarjottu stipendejä, koulutettu opettajia ja vaikutettu asenteisiin, jotta vanhemmat ymmärtävät koulutuksen merkityksen. Myös Suomessa hallituksen kehityspolitiikan painopiste on naisten ja tyttöjen aseman vahvistamisessa, ja tässä keskeisessä roolissa on koulutus.
Tyttöjen koulutuksen parantaminen Afrikassa vaatii yhteistyötä eri toimijoiden — valtioiden, järjestöjen, yhteisöjen ja yksilöiden, välillä. Investointi Afrikan tyttöjen koulutukseen on investointi parempaan tulevaisuuteen koko mantereelle. Jokainen tyttö, joka pääsee kouluun, voi muuttaa oman elämänsä ja koko yhteisönsä.
Pihla Keto-Huovinen
Kokoomusnaisten puheenjohtaja, kansanedustaja