Kokoomusnaiset: Koulutusvientiä tyttöjen turvaksi

Kansanedustaja, Kokoomusnaisten puheenjohtaja Sofia Vikman tahtoo suomalaisen koulutusosaamisen vahvistamaan tyttöjen koulutusta nykyistä tiiviimpänä osana Suomen kehitysyhteistyötä.

– Kestävän kehityksen ja tuloksellisuuden näkökulmasta Suomen kehitysyhteistyön painopisteen on oltava kasvavassa määrin suomalaisen koulutusosaamisen viennissä kehittyviin maihin. Se vahvistaa tyttöjen ja naisten asemaa sekä koulutusta, mikä on Suomen kehityspolitiikan tavoite, Sofia Vikman sanoo.

Vikmanin mukaan Suomi voi tukea kehitysmaiden opetustoimen vahvistumista hyödyntämällä suomalaisen koulutusjärjestelmän menestystekijöitä, kuten opettajankoulutusta sekä koulutuksen laatua ja saavutettavuutta.

– Koulutuksen avulla vahvistetaan ihmisoikeuksia ja demokratiaa sekä naisten mahdollisuuksia päättää itse omasta elämästään ja ottaa osaa yhteiskunnan päätöksentekoon. Koulutusviennin ja maailmanmainetta niittäneen suomalaisen koulutusosaamisen avulla voimme torjua köyhyyttä ja ilmastonmuutosta sekä edistää tasa-arvoa, sanoo Vikman.

Vikman muistuttaa, että tyttöjen ja naisten koulutuksen on pitkään tiedetty olevan avain köyhyyden torjumisessa, hyvinvoinnin lisäämisessä ja väestönkasvun hillitsemisessä. Siitä huolimatta lähes kaksi kolmasosaa maailman lukutaidottomista on naisia. Liian monesti tyttöjen aloitettukin koulutie päättyy lapsiavioliittoon tai seksuaaliseen väkivaltaan.

– Yhteiskunnat käyvät puoliteholla, jos tytöt ja naiset jäävät vaille koulutusta, työmahdollisuuksia ja päätösvaltaa. Käytettävissä olevien kehitysyhteistyömäärärahojen kohdentamista on punnittava tarkasti, jotta niiden avulla saadaan aikaan paras mahdollinen vaikuttavuus, päättää Vikman.

Tänään perjantaina 11.10. vietetään YK:n kansainvälistä tyttöjen päivää.

Lisätiedot:
Sofia Vikman