Tiedote: Kokoomuksen Sirén: Hallituksen perhevapaauudistus askel oikeaan suuntaan

Kokoomuksen Sirén: Hallituksen perhevapaauudistus askel oikeaan suuntaan

Hallituksen toimet perhevapaiden uudistamiseksi ovat Kokoomusnaisten puheenjohtajan Saara-Sofia Sirénin mukaan tervetulleita.

”Kyseessä on perheiden kannalta tärkeä uudistus ja kokoomuksessa otetaan ilolla vastaan kaikki toimenpiteet, joilla voidaan lisätä tasa-arvoa, vanhemmuuden kustannusten tasaista jakautumista sekä edistää perheiden hyvinvointia”, Sirén toteaa.

”Hallituksen ehdottama ratkaisu perhevapaauudistuksen pohjaksi lisää joustoja ja antaa vanhemmille hiukan enemmän vapautta valita itselleen sopiva tapa toimia. Lisäksi uudistuksen tavoitteena olisi huomioida aikaisempaa paremmin erilaiset perheet, kuten yksinhuoltajat, adoptioperheet sekä samaa sukupuolta edustavat vanhemmat. Nämä ovat myönteisiä tavoitteita”, toteaa Sirén.

Hallituksen ehdotus saa kuitenkin myös kritiikkiä tuoreelta Kokoomuksen Naisten liiton puheenjohtajalta: ”Olisin toivonut hallituksen perhevapaauudistukselta vielä lisää kunnianhimoa erityisesti tasa-arvon edistämisen kannalta. Naiset pitävät edelleen valtaosan perhevapaista ja tämä näkyy paitsi naisten työmarkkina-asemassa myös myöhemmin eläkekertymässä. Hallituksen tulisi tarjota selkeämmin ratkaisuja siihen, miten uudistus aidosti tasaa hoivavastuuta ja vanhemmuuden kustannuksia sukupuolten välillä”, Sirén sanoo.

Lisätiedot:

Saara-Sofia Sirén