27.04.2021

Kannanotto 27.4.2021

Kokoomuksen Naisten liitto

Liittohallitus

Hallituksen sote-uudistus on väärä lääke Suomen tulevaisuuden ongelmiin

Hallituksen viime viikolla alkaneesta puoliväliriihestä odotetaan ratkaisevia päätöksiä Suomen suunnan määrittämiseksi koronakriisin jälkeen. Riihestä tihkuneet tiedot herättävät huolta siitä, että vastuullisen talouspolitiikan periaatteista on luovuttu. Kehysmenettelyllä on suojattu veronmaksajia holtittomalta velanotolta. Näyttäisi siltä, että lupaus paluusta kehykseen ei toteutuisi, vaan kehykset ylitettäisiin sadoilla miljoonilla vielä tulevina vuosina.

Painetta hallituksen puoliväliriiheen on kasattu jo pitkään. Hallitusohjelmassa tehtiin pysyviä menolisäyksiä valtion budjettiin. Nämä menolisäykset oli tarkoitus kattaa työllisyysasteen nostolla. Samalla kun menolisäyksiä tehtiin etupainotteisesti, on hallitus toistuvasti lykännyt työllisyyspäätöksiä ja muita vaikeita kysymyksiä eteenpäin. Kun päätöksiä riittävistä työllisyystoimista menojen kattamiseksi ei ole pystytty tekemään, on hallituksen ohjelmalta pudonnut pohja.

Suomi on väestöltään ikääntyvä maa, jossa sote-palveluiden tarve ja siten myös sote-menot tulevat lähivuosina vain kasvamaan. Yhdistettynä julkisen talouden haasteisiin yhtälö on kestämätön. Ratkaisuja on tehtävä, jotta voimme turvata myös tuleville sukupolville nykyisen laajuiset hyvinvointipalvelut ja kestävän talouden.

Hallituksen esittämä sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistus ei tuo ratkaisuja Suomen tulevaisuuden ongelmiin. Esityksestä puuttuvat kustannusten kasvua hillitsevät elementit. Sen sijaan esitys suorastaan kiihdyttäisi sote-menojen kasvua seuraavan vuosikymmenen ajan. Julkista taloutta heikentävän maakunta-soten runnominen eteenpäin keskellä koronatilanteen aiheuttamaa kriisiä on hallitukselta vastuutonta.

Myöskään hoitoonpääsyyn liittyviä ongelmia ei hallituksen sote-esityksellä ratkaista, sillä esitetty malli on käytännössä hallinnollinen uudistus. Päinvastoin, hallituksen esittämällä sote-mallilla saatetaan jopa vaikeuttaa hoitoonpääsyä rajaamalla hyvinvointialueiden mahdollisuutta hyödyntää yksityisiä palveluntuottajia.

Hallituksen esittämä sote-malli syytää tulevina vuosina miljardien lisäkustannukset hallinnon rakentamiseen. Laskun maksavat suomalaiset: joko veronkorotuksina tai muiden palveluiden heikennyksinä.

Kokoomusnaisten mielestä raskaan hallintouudistuksen sijaan hallitukselta tarvitaan nyt täsmäratkaisuja hoitoonpääsyn nopeuttamiseksi ja esimerkiksi mielenterveyspalvelujen saatavuuden lisäämiseksi. Luvatut työllisyystoimet on pystyttävä niin ikään tekemään, jotta hyvinvointipalvelut voidaan turvata.