Emme saa unohtaa Syyrian kriisiä

Samaan aikaan kun eurooppalaisten katseet kohdistuvat Turkin ja Kreikan väliselle rajalle, tuntuu tärkeältä muistuttaa, että Turkin vastaisella rajalla Pohjois-Syyriassa on meneillään jatkuvasti paheneva humanitaarinen kriisi. Pelkästään viime kuukausina lähes miljoona ihmistä on paennut myös siviilikohteisiin kohdistuneita väkivaltaisuuksia. Paenneista suurin osa on lapsia ja naisia.

Poliittinen huomio kohdistuu nyt Turkin ja Kreikan väliselle rajalle, vaikka samaan aikaan Turkin ja Syyrian välisellä rajalla kriisi pahenee ja inhimillinen hätä syvenee. Siviilikohteita kuten kouluja ja sairaaloita on pommitettu ja väkivaltaisuudet kiihtyvät.

Turkki on sulkenut Syyrian vastaisen rajansa ja nyt rajan tuntumassa on jumissa yhä kasvava joukko hädänalaisia ihmisiä. Hallitus ei ole ottanut kantaa siihen, miten EU:ssa edistetään väkivaltaisuuksien lopettamista ja kansainvälisten sopimusten noudattamista Syyriassa.

Syyrian konflikti on jatkunut lähes vuosikymmenen ajan, vuodesta 2011 alkaen. Aluksi arabikeväästä ja al-Assadin itsehallinnon syrjäyttämisestä alkunsa saanut liikehdintä on muuttunut vuosien saatossa yhä monimutkaisemmaksi vyyhdiksi, jossa on mukana useita eri aseellisia ryhmittymiä sekä valtioita. Pitkittynyt tilanne ei helpottunut ainakaan sillä, että kurdit jätettiin yksin Yhdysvaltojen vetäytyessä alueelta viime vuonna. Nyt väkivaltaisuudet ovat jälleen kiihtyneet. Osallisina on muun muassa Turkki, Venäjä ja Iran.

Puoli miljoonaa lasta on Idlibissa vailla suojaa ja apu on vähäistä. Monet heistä ovat paenneet jo useampaan kertaan, eikä enää ole paikkoja joihin paeta. Avustustoimitusten perille saanti on ollut hankalaa ja paikoin jopa mahdotonta koko Syyrian kriisin ajan. Pakolaisleirit ovat jo ennestään ääriään myöten täynnä ja viimeisimpänä pakenemaan joutuneet ihmiset asuvat nyt teiden varsilla ja pelloilla. Pakolaiset pakenevat pommituksia, mutta vastassa on vain riski kylmettymisestä. Lapsia on jo kuollut pakkaseen.

Välillä tuntuu, että Syyrian paheneva tilanne on unohdettu vuosien saatossa. Emme kuitenkaan saa kääntää Syyrialle selkäämme. Suomen on vaikutettava EU:n kautta kriittisen avun saamiseksi Idlibiin sen lisäksi, että pitkäaikaisen ratkaisun mahdollisuutta Syyrian alueella edistetään painokkaasti. Väkivaltaisuudet alueella on saatava loppumaan ja osapuolet kunnioittamaan kansainvälisiä sitoumuksia. Suomen olisi lisäksi perusteltua kasvattaa pakolaiskiintiötään ja kohdentaa apua Syyriaan.

Saara-Sofia Sirén
Kokoomusnaisten puheenjohtaja