Hyvää naistenpäivää!

Suomi on kiistatta sukupuolten tasa-arvon edelläkävijä maailmassa. Meillä ollaan ylpeitä siitä, että Suomessa naiset saivat ensimmäisenä täydet poliittiset oikeudet. Jo yli sata vuotta naiset ovat voineet myös tehdä ansiotyötä ilman aviomiehensä lupaa. Nykyään naiset, nuoretkin, voivat nousta johtotehtäviin ja valta-asemiin yhteiskunnan eri sektoreilla.

Kehitys ei kuitenkaan ole tasaista. Naisten heikommasta asemasta työmarkkinoilla ollaan puhuttu vuosikymmeniä, mutta edelleen isot rakenteelliset muutokset ovat tekemättä. Naisiin kohdistuva väkivalta on tasa-arvopuheiden kestoaiheita, mutta edelleen puolet suomalaisista naisista kertoo kokeneensa väkivaltaa. Yli 70% naisista on kokenut seksuaalista häirintää Suomessa.

Tasa-arvo ei tule koskaan valmiiksi, vaan sen eteen on tehtävä töitä ikuisesti. Jos työ epäkohtien korjaamiseksi loppuu, otetaan tasa-arvossa helposti myös takapakkia. Siksi emme voi jäädä ylpeänä ihailemaan sadan vuoden takaisia tasa-arvosaavutuksia, vaan meidän on jaksettava puolustaa tarvittavia ratkaisuja tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa edistääksemme. Sen olemme velkaa myös niille, jotka aikanaan ovat tasa-arvopäätöksiä puolestamme taistelleet.

Saara-Sofia Sirén

Kokoomusnaisten puheenjohtaja