Metsään saa vielä mennä

Elämme parhaillaan hyvin poikkeuksellista aikaa koronaviruksen ja sen leviämisen hidastamiseksi määrättyjen rajoitusten vuoksi. Kaikki fyysinen kanssakäyminen on pitänyt vähentää minimiin ja iso osa Suomea on vapaaehtoisessa karanteenissa kodeissaan.

Fyysisten kontaktien välttäminen ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki aika tulisi viettää neljän seinän sisällä. Ulkoilu on sallittua ja jopa suotavaa. Metsässä ei herkästi toisiin ihmisiin törmää, sillä Suomi on maailman metsäisimpiä maita. Suomen pinta-alasta jopa kolme neljännestä on metsää.

Tänään vietetään YK:n maailman metsäpäivää. Mikä oiva hetki muistaa, miten onnekkaita olemmekaan, kun saamme nauttia puhtaasta metsäluonnosta. YK-liitto muistuttaa, että metsät tarjoavat meille ruokaa, energiaa ja toimeentuloa. Samalla ne ovat erityisesti meille suomalaisille erottamaton osa mielenlaatuamme. Moni suuntaa metsään rauhoittumaan.

Juuri tällaisena aikana metsän hyvää tekevän vaikutuksen huomaa nopeasti. Pienelläkin metsäretkellä stressi ja ahdistus helpottavat. Siksi nyt todella kannattaa suunnata metsään nauttimaan kevätsäästä.

Tärkeää on kuitenkin huolehtia annetuista rajoituksista myös luonnossa liikkuessa. Mikäli et ole metsäretkellä yksin, pidäthän turvavälin kaveriisi. Mikäli haluamme nauttia vapaasta ulkonaliikkumisesta myös tulevina viikkoina, noudatetaan nykyisiä viranomaisten rajoituksia ja vältetään kaikkia fyysisiä ihmiskontakteja. Näin voimme välttää lisärajoitukset elämäämme.

Saara-Sofia Sirén
Kokoomusnaisten ja YK-liiton puheenjohtaja