Maakuntahallintoa ei tarvita

Antti Rinteen (sdp) hallitus alkaa luoda Suomeen maakuntahallintoa. Siihen liittyen hallitus on asettanut selvitysmiehen pohtimaan mahdollista erillisratkaisua Uudenmaan alueelle. Helsinkiläisenä kansanedustajana, kaupunginhallituksen jäsenenä ja Uudenmaan liitonmaakuntavaltuutettuna voin lähettää hallitukselle terveiset ihan suoraan: Unohtakaa koko hanke, mitään maakuntahallintoa ei tarvita.

Myös Uudenmaan liitto on vastustanut maakuntahallintoa, sen valtuusto lausui 13.3.2018, että ”Uudenmaan ja pääkaupunkiseudun kasvualuetta ei ole koko maankaan näkökulmasta järkevää heikentää alueen tarpeisiin sopimattomalla uudistuksella. Maakunnan rakentaminen toisi tullessaan suuria toiminnallisia ja taloudellisia haasteita ja lisäisi byrokratiaa. ”Maakuntahallinnon pääasialliset ongelmat liittyvätkin hallinnon ja verotuksen lisääntymiseen ja rahoituksen ongelmiin. Maakuntahallinto toisi toteutuessaan Suomeen kolmannen hallintotason kuntien ja valtion väliin.

Itse pidän tärkeimpänä, että verotus ei kiristy ja että uusmaalaiset eivät joudu lisääntyvän aluepolitiikan maksumiehiksi. Esimerkiksi nyt kunnilla on vastuu järjestää asukkailleen palvelut, valta päättää, miten se tehdään ja valta kerätä siihen tarvittava rahoitus. Jos maakuntauudistus toteutettaisiin niin, että rahoitus kierrätettäisiin maakunnille valtion budjetin kautta, se hämärtäisi vallan ja vastuun yhteyden. Se johtaisi joko siihen, että palveluiden saatavuus vaarantuisi rahan puutteessa, tai siihen, että menot lisääntyisivät hallitsemattomasti. Jos maakunnille taas annettaisiin verotusoikeus, kuten kunnilla nykyään on, se johtaisi veroasteen kiristymiseen ajan kuluessa. Jos rahoitukseen sisällytettäisiin lisäksi jokin aluepoliittinen tasausmekanismi, se merkitsisi uusia tulonsiirtoja kaupunkien veronmaksajilta taantuvalle maaseudulle.

Yhteiskunnan tehtävä on järjestää ihmisille peruspalvelut, esimerkiksi jokaisen pitää päästä lääkäriin hoitoa tarvitessaan. Peruspalveluita pitäisi siksi uudistaa palvelut ja niiden sisältö edellä, eikä byrokratia ja hallinto edellä, kuten hallitus on nyt tekemässä. Uudet vaalit,verot tai hallintovirat eivät paranna sosiaali- ja terveyspalveluita, vaan päinvastoin vievät resursseja pois tärkeämmästä eli itse palveluista. Sote-palveluiden järjestäminen pitää säilyttää kunnilla ja kehittää palveluita nykypohjalta. Maaseudun pieniä kuntia pitää kannustaa joko kuntaliitoksiin tai tekemään keskenään yhteistyötä palveluiden organisoimisessa.Siten osassa päin Suomea on jo tehtykin. Kolmatta hallintotasoa kuntien ja valtion väliin ei tarvita. Laitetaan veronmaksajien rahat mieluummin hoitohenkilöstön palkkaamiseen,eikä hallinnon paisuttamiseen.

Terhi Koulumies
kansanedustaja