Perhevapaat uudistettava tasa-arvo edellä

Syntyvyyden lasku on huolestuttava ilmiö. Syitä siihen, miksi nuoret aikuiset eivät hanki jälkikasvua, on varmasti monia. Työelämän jatkuvat muutos ja koventuneet vaatimukset ovat omiaan lisäämään epävarmuutta.

Yhteiskuntamme tulee olla sellainen, jossa jokainen uskaltaa toteuttaa haaveensa sekä omasta perheestä että työstä. Viime vaalikaudella kokoomus oli valmis tekemään perhevapaauudistuksen, joka helpottaa työn ja perhe-elämän yhteensovittamista, vahvistaa tasa-arvoa perheissä sekä parantaa naisten työmarkkina-asemaa. Valitettavasti hallituskumppanimme eivät olleet valmiita siihen.

Tutkimusten mukaan pitkät hoitovapaat heikentävät niin naisten ura- ja palkkakehitystä kuin myös tulevaa eläkettä. Ne vähentävät myös lapsien varhaiskasvatukseen osallistumisesta. Tutkimusten perusteella tiedetään, että alle kolmevuotiaina varhaiskasvatukseen menneet lapset kouluttautuvat pidemmälle kuin kauemmin kotihoidossa olleet ikätoverinsa. Tuskin kukaan meistä haluaa ylläpitää matalan koulutustason ylisukupolvisuutta. Siksi tarvitaan joustava perhevapaauudistus.

Ei ole tätä päivää, että työelämä nähdään edelleen on- tai off- tilassa. Vanhemmilla tulisi olla mahdollisuus tehdä etä- tai osa-aikaista työtä vanhempainvapaiden rinnalla ja vapaitakin pitäisi voida jaksottaa tai pilkkoa pienempiin osiin nykyistä joustavammin. Tällöin vapaat käytettäisiin perheelle sopivalla tavalla.

Erityisen tärkeää on löytää keinoja, jotka kannustavat molempia vanhempia vapaiden pitämiseen. Tällä hetkellä miesten pitämä osuus kaikista vanhempainvapaista on juuri ja juuri vain 10 %, ja joka neljäs isä ei ole käyttänyt lainkaan perhevapaita. Ruotsissa sekä yhteiskunta että työnantajat kannustavat tasa-arvoiseen vanhempainvapaiden jakamiseen. Samaa positiivista henkeä ja asennemuutosta isien ja työnantajien keskuudessa tarvitsemme meille.

Suomi on yksi maailman parhaista maista lapsille ja perheille. Pidetään huolta, että olemme jatkossakin maailman kärkimaita perheiden hyvinvoinnin ja vanhempien tasa-arvon mittareilla.

Anne-Mari Virolainen, kansanedustaja