02.09.2020

Tänä haasteellisena aikana pidetään Kokoomuksen puoluekokous Porissa syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna. Puoluekokous järjestetään osittain livenä ja osittain etänä noudattaen erittäin tarkkoja Koronan aiheuttamia turvallisuusmääräyksiä. Pori on saanut kunnian järjestää puoluekokouksen nyt toistamiseen.

Porin Kokoomusnaiset ovat olleet erittäin aktiivisia ja toimeliaita jo viime vuosisadan alusta asti. Haluankin esitellä teille toiminnat, jotka ovat Porin Kokoomusnaisten aloittamia ja toimivat yhä vieläkin.

Porin Suomalainen vanhainkoti yhdistys ry

1920-luvulla Porin Kokoomusnaisissa heräsi ajatus perustaa yksityinen suomenkielinen vanhainkoti kaupunkiimme Poriin. 1929 perustettiin yhdistys, joka alkoi toimia suunnitelman toteuttamiseksi. Järjestettiin ompeluiltoja, myyjäisiä, lastenjuhlia ja arpajaisia ja rahaa saatiin kokoon yli 95 000 silloista markkaa.

Alkuvuodet toiminta järjestettiin Porin Kokoomusnaisten nimissä, mutta 1934 Porin Suomalainen vanhainkotiyhdistys merkittiin yhdistysrekisteriin itsenäiseksi yhdistykseksi.

Pienimuotoisena, erillisten huoneistojen hankintana (1951) alkanut toiminnan varsinainen tavoite saavutettiin vuosina 1960 – 1961. Yhdistys rakennutti saamansa merkittävän testamentti lahjoituksen turvin Porin Suomalaisen Vanhainkodin sairaalanmäelle. Huoneita oli vanhainkodissa silloin 54.

Vanhainkoti muuttui toiminnaltaan palvelukodiksi 1996. Vuosisadan vaihteessa tehtiin vanhainkotiin kiinteistötekniikan, keittiön ja pesulan mittava peruskorjaus. Porin Suomalainen Vanhankotiyhdistys luopui palvelutuotannosta vuoden 2009 alussa ja toiminta siirtyi Demtiahoitokoti Dagmaarialle. Vuonna 2012 alkoi palvelukodin uudisrakennuksen työt. Sen jälkeen tehtiin vanhan kiinteistön asuintilojen peruskorjaus, joka valmistui 2014. Nykyisellään palvelukodissa on 64 asuntoa. Laajennus ja peruskorjaus valmistuivat Porin Suomalaisen Vanhankotiyhdistyksen täyttäessä 85 vuotta ja alkuperäinen vanhainkoti oli toiminut 55 vuotta.

Porin Kokoomusnaiset ovat tehneet tiivistä yhteistyötä Porin Suomalaisen Vanhainkotiyhdistyksen kanssa jo melkein vuosisadan ajan ja edelleen yhteistyö jatkuu tiiviinä.

Nasy- naiset  yhdessä ry

Porin Kokoomusnaiset alkoivat järjestää 1920-luvulla lomia vähävaraisille perheenäideille. Ensimmäisinä vuosikymmeninä toiminta oli paljon pienimuotoisempaa kuin tänä päivänä.

1950-luvulla yhdistyksellä oli oma pieni lomakoti, jossa perheenäidit lapsineen saattoivat virkistyä kesäisin. Kansalaisten sosiaaliturva oli heikko, työtä tehtiin lujasti sotakorvausten maksamiseksi. Pohja sosiaalisen lomatoiminnan käynnistämiselle oli luotu. Jälleenrakennuskauden henkeen kuului myös vahva kansalais- ja yhdistystoiminta. Siitä on osoituksena myös tämän yhdistyksen perustaminen.

Vuonna 1952 perustetun yhdistyksemme nimi oli alkujaan Kokoomuksen Naisten Äiti- ja Lapsikotiyhdistys, joka kuvaakin hyvin niin silloista kuin osin nykyistä toimintaa. Yhdistys tekee vapaaehtoistyötä ihmisten, erityisesti naisten ja perheiden hyväksi.

Nasy  Naiset Yhdessä ry järjestää naisille, pariskunnille, perheille ja isovanhemmille ja lapsille tuettuja lomia, jotka tarjoavat mahdollisuuden lepoon ja sekä fyysiseen että henkiseen virkistäytymiseen. Lomat toteutetaan Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus Stean avustuksella.

Alun vapaaehtoistoiminta on säilynyt ja on yhdistyksen toiminnan perusta. Lukuisat vapaehtoiset lomaohjaajat, hallituksen jäsenet ja muut aktiiviset toimijat tekevät edelleen mittaamattoman arvokasta auttamistyötä naisten ja perheiden hyväksi. Toiminta on tänäkin päivänä vapaaehtoistyötä ihmisten hyväksi.

Nasy – Naiset Yhdessä ry vietti vuonna 2012 60-vuotisjuhlaa ja kohta on jo 70-vuotisjuhlien aika.

Nähdään Porissa!

Marju Sjösten