Lea Smolander: Oppimisen tuen tulisi tukea oppimistulosten parantamista

Lea Smolander: Oppimisen tuen tulisi tukea oppimistulosten parantamista

Huhupuheet Lahden oppimisen tuen suunnasta ovat huolestuttavia. Inkluusion varjolla ollaan kahvipöytäkeskustelujen mukaan suuntaamassa tasapäistämiseen eli kaikkien oppilaiden sijoittamiseen perusopetuksessa yleisopetuksen luokkiin.

20 vuotta sitten Lahdessa purettiin erityiskoulut. Tilalle tulivat yleisopetuksen pienryhmät, jossa moni erityiskoulussa opiskellut jatkoi koulunkäyntiään. Alkoi perusopetuksen myllerrys, joka jatkuu edelleen. Oppimisen tuen ajatellaan mahdollistuvan parhaiten, jos ikäryhmän oppilaat saavat tukea samassa luokassa. Kuka tämän keksi? Mistä pedagogisesta näkökulmasta ajatus kumpuaa? Ei inkluusio, eikä lähikouluperiaate tätä tarkoita. Gradun aiheesta tehneenä uskallan näin sanoa.

Kun oppilaita halutaan tukea oppimisessa, heille tarjotaan oppimisen edellytykset. Osalle oppilaita tämä tarkoittaa pysyvää, pientä ryhmää tutun, yhden aikuisen kanssa. Miksi oppilaat pitäisi ensin koota isoksi ryhmäksi ja jakaa sitten pienempiin? Ei tuen tarve häviä mihinkään pienryhmää esim. toiminnanohjauksen haasteiden vuoksi tarvitsevalla, vaikka oppiaine vaihtuu. 

Kahdenkymmenen vuoden ajan pienryhmien oppilaat ovat kuntouduttuaan siirtyneet yleisopetukseen. Harva on kuntoutunut, koska tarve pieneen, rauhalliseen ryhmään on jatkuva.

Kouluilla, Lahdessakin, on luotu omanlaisiaan malleja tuen rakentamiseen, koska oppimisen tuen uudistusta on tehty koulun tasolla juuri niiden oppilaiden tarpeiden mukaan. Tuntuu, että myös kouluja halutaan tasapäistää, ottamalla samat mallit käyttöön. Käytännössä huhujen mukaiset toimenpiteet lisäävät opettajia luokassa, mutta eivät ota huomioon oppilaiden edellytyksiä ja erilaisia tuen tarpeita. 

Olisiko mahdollista rauhoittaa perusopetus hetkeksi myllerryksiltä? Siirtymä oppimisen tuesta toiseen tuli, opettajat toimivat jo, koska oppilaiden tuen tarve jatkuu malleista ja lukuvuodesta riippumatta. 

Opettajan tärkeimpiä tehtäviä on luoda turvallinen opiskeluympäristö. Iso ryhmä ja jatkuvat muutokset heikentävät sekä oppilaan että opettajan turvallisuuden tunnetta. 

Jos haluamme oppimistulosten paranevan, pitää keskittyä vaatimaan oppilailta enemmän ja opettaa riittävästi arvioitavia oppiaineita. Oppimisen tuen pitäisi tukea näitä tavoitteita.